22 oktober 2019

Van Gogh Kerk

Onlangs heeft de gemeenteraad het voorstel voorgelegd gekregen vanuit het college om de onderhandelingen op te starten ivm verkoop van de Van Gogh Kerk. Dus dat is nog geen definitieve verkoop. Dit dient dan opnieuw in de gemeenteraad behandeld te worden. Het voorstel wat voor lag vanuit het college krijgt van het CDA zeker geen voldoende beoordeling. Als eerste mist het CDA in het voorstel de variant erfpacht. Hier is door het CDA om gevraagd tijdens het seniorenconvent. Toen is toegezegd dat deze variant uitgewerkt ging worden. Jammer dat het college deze toezegging niet is nagekomen. Het CDA heeft aan de wethouder gevraagd deze variant alsnog uit te werken. Hiermee blijft het zogenaamde “bloot eigendom” bij de gemeente Etten-Leur. Daarnaast heeft het CDA aangeven dat het beoogde subsidiebedrag en de bijdrage voor exploitatie onbespreekbaar is. Dit is ongeveer €90.000 per jaar. Dit is niet uit te leggen aan andere verenigingen of stichtingen binnen Etten-Leur. Veel verenigingen en stichtingen, welke ook een positieve bijdrage leveren aan Etten-Leur, moeten het met vele duizenden euro’s minder doen. Daarnaast moeten we in een tijd van bezuinigingen zeker niet dit soort verplichtingen voor een langere tijd aangaan. Het CDA ziet dat de vele vrijwilligers bij de Van Gogh stichting prima werk verzetten. Het CDA ziet ook zeker dat de Van Gogh ontwikkeling goed is voor de aantrekkingskracht van Etten-Leur. Maar andere stichtingen en verenigingen zetten zich daar ook voor in.

Het CDA is niet tegen verkoop aan de Van Gogh stichting, maar stelt wel een aantal aanvullende voorwaarden. Deze zijn door het CDA aangegeven tijdens de vergaderingen.

1)Bij verkoop kerk en kosterwoning een eerste recht van terugkoop voor de gemeente Etten-Leur. Dit voor dezelfde prijs als deze verkocht is.2)Bij het niet meer actief zijn van de Etten-Leurse Van Gogh stichting, dient de kerk te koop aangeboden te worden aan de gemeente. Dit voor dezelfde prijs als deze verkocht is.3)Alle onderhoudskosten, gas, water, licht en vaste lasten, vanaf dag 1 voor rekening van de nieuwe eigenaar en daar geen bijdrage aan leveren4)Gemeente Etten-Leur krijgt nog maximaal 4 jaar de tijd om haar raadsvergaderingen te houden in de kerk. Deze data zullen minimaal 1 jaar vooraf bekend dienen te zijn.5)Als er een aanbouw komt zal deze getoetst gaan worden door Welstand. Het CDA gaat er vanuit dat deze op de aangekochte grond gebouwd gaat worden. Dus niet op gemeentegrond.6)Voor het gebruik van de kerk en kosterwoning is het huidige bestemmingsplan leidend. Dus geen aanpassing van het bestemmingsplan7)Het betreft een transactie kosten koper. De opbrengst is minimaal de boekwaarde.

Het college heeft tijdens de vergadering een toezegging gedaan aan het CDA met betrekking tot bovenstaande voorwaarden. Als dan de kerk en kosterwoning verkocht gaan worden onder bovenstaande voorwaarde, zal het subsidiebedrag aan de Van Gogh stichting ook beperkt dienen te blijven tot €10.000 en daarnaast €15.000 voor het toeristisch informatiepunt.

Ronnie Buiks (email: [email protected] )