21 februari 2020

Waar staan we met de RES 2030?

De RES is een instrument om met maatschappelijke betrokkenheid te komentot regionale keuzen voor:• de opwekking van duurzame elektriciteit• de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en• de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur;

De RES is ook een manier om de samenwerking tussen alle regionale partijen (overheden en maatschappelijke organisaties) te organiseren in voorbereidingop concrete projecten die voortkomen uit de RES. Tot slot is de RES een product waarin staat beschreven welke strategie de RES-regio hanteert om lokale/regionale energiedoelstellingen te bepalen en te behalen. De RES heeft een horizon van 2030 met een doorkijk naar 2050. Het Concept RES West Brabant is behandeld in Etten-Leur in de Raadsvergadering van 17 februari j.l. Hieronder een korte samenvatting van de reactie van CDA Etten-Leur hierop.

Het CDA vindt het belangrijk dat we de verantwoordelijkheid van het stedelijk gebied niet alleen afschuiven naar grootschalige projecten in buitengebied of bedrijventerrein, maar dat iedereen verantwoordelijkheid neemt . CDA vindt het hierbij ook belangrijk aan te sluiten bij duurzaamheidprogramma's vanuit het Rijk, waarbij tevens werkgelegenheid, innovatie en nieuw economisch perspectief worden gestimuleerd, denk aan Invest -NL (1,7 miljard van Wouter Bos).

In het afwegingskader moet wat CDA betreft meer koppelkansen wordenaangebracht. Denk daarbij aan restwarmte en aan de versterking van de gebiedswaarden in combinatie met energie opwekking. Ook ziet het CDA graag meer integraliteit op het gebied van koppeling met stikstof, hervorming landbouw en ammoniak. Dit biedt kansen en hiervoor moeten innovaties kansen krijgen en financieel worden ondersteund door het Rijk. Wij willen dat daar in de contourennota meer nadruk op wordt gelegd.

Straks in de nog te ontwikkelen Transitievisie Warmte (aardgasloos in 2050) zal er meer moeten worden ingegaan op de aansluitingsmogelijkheden van Etten-Leur op het warmtenet. Deze verkenning ziet het CDA hierin dan ook graag later terug.

CDA maakt zich grote zorgen. De zoveelste misrekening van het PBL afgelopen week , geeft ons minder vertrouwen in de haalbaarheid van alle plannen. Daarnaast de grote risico's van zonnepanelen. Nergens leest het CDA iets over de grote risico's van brand en de meerkosten die het verkleinen van dit risico met zich meebrengt. En het laatste wat het CDA wil is dat er over 30 jaar een nieuwe milieuprobleem ontstaat. Worden de oude zonnepanelen het nieuw asbest vragen wij ons af. Bij zo'n grootschalige groei van zonnepanelen projecten moet dit wat het CDA betreft onderdeel worden in de Uitvoeringsprogramma's.

Denk na over de manier waarop je financiële ondersteuning kunt geven aan huiseigenaren. Denk daarbij aan uitbreidingsmogelijkheden van onze duurzaamheidslening. Acties voor omgevingsplannen. Maak bij nieuwe contracten een participatiemogelijkheid van onze inwoners verplicht. Geef maximale ruimte die de verordening nu biedt voor kleinschalige opwek van wind ook mogelijk in nieuwe omgevingsplannen. Tot slot, zet in op eerst maximaal energie besparen. Isoleren, isoleren........

Mariette Nooijens (email: [email protected] )