08 oktober 2020

CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid

Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2021-2024

Aan ons als raad is zojuist een begroting gepresenteerd die aantoont dat we zowel financieel als beleidsmatig goede stappen zetten op belangrijke punten uit het kernakkoord. Dat neemt niet weg dat we als CDA ook zorgen hebben. Zorgen, maar ook wensen.

Maar laten we beginnen met een positieve noot: we wonen in een gemeente met een sociaal gezicht, met goede zorg, en regelingen en ondersteuning voor minima. We hebben een zwembad, een cultureel centrum en een rijk verenigingsleven. Zaken die we willen behouden. Ook de wijken krijgen een kwaliteitsimpuls via wijkontwikkelingsplannen. Verenigingen worden ondersteund met subsidies en accommodaties. Het centrumplan Geldrop is volop in ontwikkeling en gekeken wordt naar mogelijkheden om ons woningaanbod verder uit te breiden. Daar mogen we als gemeentebestuur en inwoners trots op zijn.

Bovendien is het een feit dat we als inwoners van Geldrop-Mierlo wonen in één van de meest betaalbare gemeenten van Nederland, kijkend naar de gemiddelde gemeentelijke lasten (te weten, OZB, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing). Kortom, lage lasten voor de burger en een uitstekend voorzieningenniveau. Maar gaan we dat ook volhouden?

We maken ons als CDA al enige tijd zorgen over het financiële huishoudboekje en de ambtelijke slagkracht van onze gemeente. We blijven interen op de reserves. Gelukkig dat deze reserves er zijn. Ze geven ons tijd om met name in het Sociaal Domein – met behoud van de kwaliteit van zorg – effectiviteitsmaatregelen te nemen die zorgen voor aanzienlijke besparingen. Dit project loopt en we lijken daar de vruchten van te plukken. Uit de in juni vastgestelde jaarrekening 2019 bleek ook al dat we een meer voorspelbaar huishoudboekje hebben. Het lijkt erop dat de aanpak werkt, waardoor het college voor deze begroting geen noodzaak voelt om drastisch te bezuinigen, snijden in het voorzieningenniveau of lasten voor de inwoners sterk te laten stijgen.

De ambtelijke slagkracht willen we meer in balans brengen met de wensen die leven vanuit de burgers, vertaald naar het kernakkoord. Zoals we als CDA vorig jaar ook hebben aangegeven, is het van belang dat we keuzes maken, keuzes in de zaken die we zeker moeten doen, maar ook keuzes om bepaalde onderdelen mogelijk niet te doen of uit te stellen in deze periode. Soberheid en zuinigheid zijn de sleutelwoorden. Net als iedere inwoner kan ook de gemeente een euro maar één keer uitgeven. Een herstel van de reserves moet wat ons betreft echt versneld prioriteit krijgen, omdat we grote financiële tegenslagen niet meer vanzelfsprekend kunnen opvangen. En als we kijken naar de financiële risicoparagraaf in de begroting zijn er nog behoorlijk wat onzekerheden, bijvoorbeeld bij enkele van de gemeenschappelijke regelingen, denk hierbij aan Senzer en Cure. Deze risico’s mogen niet verder oplopen, maar moeten juist ingekaderd worden om verdere verrassingen te voorkomen.

Als we kijken naar de beleidsmatige kant van de begroting, dan willen we onze inbreng voor nu concentreren op een aantal onderwerpen waar we als CDA prioriteit willen leggen.

Te beginnen met onze wens op een integrale aanpak rondom maatschappelijk vastgoed, in combinatie met onderwijshuisvesting. Het CDA heeft al meermaals aandacht gevraagd voor deze onderwerpen en hier een visie op geformuleerd en gepubliceerd (zie onze website). Met efficiënter inzetten van gemeentelijk vastgoed kunnen we verenigingen, maatschappelijke instellingen en wijkbewoners beter bij elkaar brengen. Dit begint bij inzicht. Inzicht in wat we hebben en welke ruimte we in de toekomst nodig hebben, zodat we op alle fronten positief kunnen sturen. Ook kosten technisch. Wij willen dat dit thema prioriteit krijgt en houdt. Dit geldt zowel voor Mierlo, kijk naar burgerinitiatief Natuurlijk Goed Mierlo, als voor Geldrop, waar dossier Hofdael een voorbeeld van is. Onze gebouwen moeten financieel, maatschappelijk en sociaal beter renderen.

Een ander speerpunt van het CDA blijft het borgen van betaalbare woningbouw nu en in de toekomst, zowel koop als huur. Bouwen moet wat ons betreft gericht zijn op doorstroming, zodat er op de markt kansen ontstaan voor startende jongeren en gezinnen, zeker ook binnen betaalbare segmenten. Daarnaast bestaat er een grote vraag naar seniorenwoningen. Wij hebben vorig jaar gevraagd om meer focus op transformatie van bestaande locaties en zijn dan ook blij dat het college ambitieuze plannen heeft voor het centrum van Geldrop. En ook in Mierlo zitten er projecten in de pen, bijvoorbeeld bij de oude brandweerkazerne en op Luchen. Wij zouden daarbovenop concrete projecten rondom tiny houses of houtbouw enorm toejuichen, net als innovatieve woonconcepten, zoals kangoeroe- en mantelzorgwoningen.

En tot slot zorgzaamheid. Zorgzaam betekent voor ons dat we naar elkaar omkijken. Zo zouden we als CDA graag zien dat we als gemeente meer doen aan begeleiding, ondersteuning en waardering van mantelzorgers. Daarnaast zijn we – zoals hiervoor al kort aangestipt – groot voorstander van oplossingen om ouderen zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. Dat past bij onze ambitie als dementievriendelijke gemeente.
Voorzitter, de voorgaande punten zijn punten die we als CDA belangrijk vinden en waar we de nadruk op willen leggen in de verdere behandeling van deze begroting. We gaan graag in dialoog met alle betrokken partijen over hun wensen en zorgen. In deze sombere tijden die door een tweede coronagolf worden overschaduwd, waarbij we meeleven met de mensen die getroffen zijn door het virus zowel direct als indirect, moeten we zorgen dat we samen met elkaar de keuzes maken waarmee we de juiste stappen zetten om klaar te zijn voor de toekomst. In het vertrouwen dat het ons lukt om de financiële ongewisheid om te buigen. Dat dit mogelijk offers vraagt aan de uitgaven- of de inkomstenkant kan niemand voorkomen. In de gemeente Geldrop-Mierlo zijn we inmiddels met 40.000 mensen samen. Door allemaal ons deel bij te dragen houden we de weg vooruit, met een hart voor Geldrop-Mierlo.

“Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid”

Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo

Mark van Schaijk