10 april 2019

CDA initiatief Sociaal Groen in Geldrop wordt werkelijkheid

In samenwerking met inwoners van Geldrop kwam in 2016 een idee tot stand voor het oevergebied langs de Kleine Dommel, tussen de Mierloseweg en De Helze in Geldrop. Het CDA heeft dit idee opgepakt.

Het idee was om dit gebied via wandelpaden voor de inwoners van onze gemeente te ontsluiten. Ook werd gedacht aan het realiseren van enkele recreatieve/educatieve plekken die passen bij het karakter van het gebied. Naar aanleiding van dit initiatief zijn er verschillende bijeenkomsten geweest waarin betrokken c.q. belanghebbende partijen mee hebben gekeken en gepraat over de realisatie van ons plan (IVN; Stg. Kasteel Geldrop; aanwonenden). In de loop van de tijd kwam daar de ontwikkeling van de woningbouw aan de Talingstraat nog bij. Ook de ontwikkelaar van de woningbouw is toen bij de gesprekken betrokken.

Wij zijn als CDA dan ook blij met de mijlpaal dat, op ons initiatief, gelijktijdig met de realisatie van de woningbouw ook een duurzaam groene inrichting van de oevers van de Dommel nu vorm krijgt. Dankzij de samenwerking met burgerparticipanten, de ontwikkelaar, vertegenwoordigers van het Kasteel, IVN en de deskundige doorvertaling door onze ambtenaren gaat het een prachtig gebied worden waar onze inwoners van de aanwezige natuur kunnen genieten. Op deze manier kan het gebied ten goede komen aan alle inwoners van Geldrop-Mierlo en naast zijn natuurfunctie ook een recreatieve/educatieve functie krijgen. Ook een fietspad (alleen fietsen, niet brommen) en een (voetgangers)brug over de Kleine Dommel zijn in het plan verwerkt.