21 juni 2021

Woningbouwplan: meer focus op resultaat en minder op proces

Op initiatief van het CDA Geldrop-Mierlo is er samen met DGG, SAMEN, PvdA, VVD en D66 een amendement ingediend voor een woningbouwplan. Tot onze vreugde is het initiatief met steun van DPM en GroenLinks raadsbreed omarmt.

Partijen hebben behoefte aan een woningbouwplan: welke woningen worden wanneer voor wie gebouwd? Daartoe willen we een woningbouwplan waarbij de focus ligt op resultaat en veel minder op proces. Een goed voorbeeld hiervan is The Stay, waarbij in korte tijd het NH Hotel omgebouwd is voor specifieke doelgroepen. De werkwijze binnen het sociaal domein (in dat geval met een Taskforce en een raadswerkgroep) hebben laten zien dat deze opzet haar vruchten afwerpt. Indieners stellen daarom voor om over dit onderwerp wel/ook een ambtelijke Taskforce op te richten die de integrale uitvoeringsagenda bewaakt en controleert, maar géén raadswerkgroep.

Het perspectief van de woningbouw impuls geeft kansen voor het centrum van Geldrop maar dit mag niet ten koste gaan van andere woningbouwprojecten in onze gemeente. Daarom is een totaal perspectief van belang. “De versnelling van de woningbouw is een van de grote opgaven in heel Nederland”. Vooral in Geldrop-Mierlo!

We stellen middels het amendement het volgende voor op de kadernota:

In het kader van de woningbouw het volgende in de begroting 2022 mee te nemen:

1. Dat alle woningbouwprojecten in onze gemeente gelijkwaardig zijn en dat de projecten uit de woningbouw impuls andere projecten niet mogen verdringen.
  2. Het opstellen van een woningbouwplan voor de komende 10 jaar inclusief een uitvoeringsagenda (max. 5 A4). Dit plan dient te bevatten welke woningen, wanneer en waar opgeleverd gaan worden, onderscheid naar koop- en sociale woningen, op te leveren in september 2021;
  3. Een ambtelijke TaskForce op te starten (direct na de zomer 2021) die de integrale uitvoeringsagenda bewaakt en controleert.
  4. Een projectleider te benoemen per 1 september a.s. die zitting neemt in de TaskForce en die via de verantwoordelijke wethouder iedere commissie Ruimte rapporteert over de voortgang.
  5. De Taskforce krijgt onder andere ook de opdracht om de versnellingsmogelijkheden te onderzoeken, wanneer het aanbod sterk achterblijft bij de vraag.