15 maart 2018

Frans Beks in gesprek met CDA wethouder Marc Jeucken

Frans Beks is zijn hele leven al woonachtig in Mierlo. “Zijn Mierlo” ligt hem na aan het hart. Hij heeft er nagenoeg zijn hele werkzame leven gewerkt en is er nog steeds actief. Zijn schoonzoon Marc Jeucken is wethouder in onze gemeente en lijsttrekker voor het CDA. Frans deelt zijn zorgen met zijn schoonzoon die als wethouder onder andere WMO zorg, ouderenbeleid en de participatiewet onder zijn verantwoording heeft.

Mensen worden geacht steeds langer zelfstandig thuis te wonen. “Wat kan de gemeente hierin betekenen?” is een logische vraag die aan Marc wordt gesteld. Marc: “op het moment dat mensen thuis tegen een probleem aanlopen kunnen ze voor maatschappelijke ondersteuning contact opnemen met de gemeente. Vaak volgt dan een gesprek bij de mensen thuis. In dit gesprek wordt eerst gekeken waar de schoen wringt en wat samen met familie, vrienden en buren kan worden opgelost. Ook wordt er bekeken wat er verder nog nodig is aan bijvoorbeeld hulpmiddelen. Samen met onze inwoners zoeken we naar een passende oplossing voor het probleem”.

Het bouwen van levensloopbestendige woningen voor ouderen komt natuurlijk ook ter sprake. “Zouden ouderen niet meer zelfstandig bij elkaar kunnen wonen met de nodige voorzieningen?” Marc: “Het zou mooi zijn als er initiatieven ontstaan vanuit onze inwoners. De gemeente is altijd bereid om hier naar te luisteren en mee te denken.”

Frans: “Is het binnen Mierlo mogelijk dicht bij het centrum zoiets te creëren?” Marc: “Het CDA heeft het idee geopperd om op het terrein waar nu de Loeswijk school staat, seniorenwoningen mogelijk te maken. Initiatieven van burgers zijn hierbij welkom. Het zou heel mooi zijn om hierbij iets te realiseren met deze zorggedachte”, Frans: “Het terrein van de oude brandweerkazerne zou hier misschien ook voor gebruikt kunnen worden.”

De Santheuvel en met name het fietspad is Frans ook een doorn in het oog. Hij wandelt hier regelmatig met een rolstoel met de wandelgroep van Bethanië. “Dan pas merk je hoe slecht het fietspad op sommige plaatsen is.” Marc: “Dit is het CDA ook een doorn in het oog. Het speelt al te lang. Er vindt nu discussie plaats over de weg en de bomen. Er staan te veel bomen dicht langs het fietspad waardoor het probleem nooit voor lange tijd kan worden opgelost. De boomwortels komen na een paar jaar weer terug. Het CDA vindt dat veiligheid voor alles gaat maar dat de mooie groene laan in tact moet blijven. Helaas zullen er dan toch de nodige bomen moeten wijken. Maar daar komt ander groen voor terug”.

En natuurlijk gaat het in het gesprek al snel over de komende verkiezingen.

Frans: “Wat verwacht je van deze verkiezingen? Ik heb de verjonging op de lijst en jullie programma gezien. Dat ziet er eerlijk en betrouwbaar uit.” Marc: “Goed om te horen. Het zal spannend worden. Wij hebben een goede lijst, met veel mensen die hart hebben voor onze gemeente. In de top 10 van de lijst komen Irene Neele-Janssen (2), Mark Claasen (3), Mark van Schaijk (4), Corine Remmers-van den Hurk (6) en nieuwkomer Paul Font Freide (10) allen uit Mierlo. Alle mensen op de lijst hebben Hart voor zowel Geldrop als Mierlo. We moeten het immers samen doen.

Frans: “Voor mij blijft het CDA Geldrop-Mierlo mijn lokale partij. Ik vind het goed dat de partij ook jonge mensen de kans geeft zich te ontwikkelen.”