13 maart 2021

Gemeente Geldrop-Mierlo schiet lokale ondernemers te hulp

Er is een pakket maatregelen afgesproken om de lokale ondernemers in onze gemeente te helpen. CDA-wethouder Marc Jeucken is vantevoren met vertegenwoordigers van winkeliers en horeca in gesprek gegaan wat voor maatregelen zij het meest behoefte aan hebben.

De winkeliersverenigingen in Geldrop en Mierlo krijgen in totaal 50.000 euro van de gemeente: 35.000 euro voor Geldrop, 15.000 euro voor Mierlo. Hoe het geld wordt gebruikt mogen ze zelf bepalen. De gemeente stelt geen voorwaarden. Marc: ‘Behalve dan dat alle ondernemers er van moeten profiteren.’

Ondernemers kunnen tevens uitstel krijgen van het betalen van gemeentelijke belastingen en ze mogen tijdelijke voorzieningen treffen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het overkappen van plekken waar klanten eten, drank of producten afhalen; het gebruiken van de stoep of parkeerterrein voor buitensporten met attributen uit de sportschool en het aanbrengen van markeringen op stoep of straat. Ook mogen horecaondernemers voor zover mogelijk hun terras maximaal uitbreiden. Alleen op de straat of parkeerplekken mogen ze geen stoeltjes en tafels neerzetten. Hierbij gelden dezelfde regels als afgelopen zomer.

De campagne ‘Koop lokaal’ krijgt een extra impuls. Behalve een bedrag van 5000 euro, stelt de gemeente deskundigheid beschikbaar. Mensen van de afdeling communicatie en de centrummanagers gaan helpen bij het maken van filmpjes en reclame die op social media te zien zullen zijn.