27 maart 2018

Het mooie van de democratie

Een week geleden ging 1 op de 2 mensen uit Geldrop-Mierlo naar de stembus om te bepalen wie de nieuwe gemeenteraad gaan vormen.  De opkomst was iets hoger dan vier jaar geleden. Het centraal stembureau in Geldrop-Mierlo heeft de definitieve uitslag inmiddels vastgesteld. Daaruit blijkt dat de verdeling van zetels geen verschuiving oplevert ten opzichte van de voorlopige uitslag. CDA Geldrop-Mierlo komt met 3285 stemmen als grootste partij uit de verkiezingsbus en gaat van 4 naar 5 zetels. De partij kreeg 325 stemmen meer dan de nr. 2, DGG, dat net als het CDA 5 zetels krijgt in de nieuwe raad. Geen verschuiving in het aantal zetels dus, maar wel is een aantal kandidaten met voorkeurstemmen in de gemeenteraad gekozen, waardoor kandidaten die hoger op de kieslijst stonden niet in de raad (terug)komen.Marc Jeucken, lijstaanvoerder van CDA Geldrop-Mierlo Mierlo noemt het spijtig voor de kandidaten die eigenlijk al rekenden op een plek in de gemeenteraad, maar benadrukt dat dit is hoe het hoort: “Niet het partijbestuur, en ook niet de fractie bepaalt wie uiteindelijk in de nieuwe raad zitting neemt. De kiezers bepalen dat! En dat is het mooie van de democratie”, zegt hij.

Vertrouwen van de kiezers
De kiezers hebben dus gesproken. Met hun steun voor het CDA Geldrop-Mierlo hebben ze laten weten de partij te zien als dorpspartij die de vraagstukken in Geldrop en Mierlo actief oppakt en initiatief neemt om het wonen en werken in de gemeente te verbeteren. Marc Jeucken zegt daar heel blij mee te zijn, maar is zich ook bewust van de verantwoordelijkheid: “We zijn dankbaar dat zoveel inwoners vertrouwen hebben gesteld in onze rol in de gemeenteraad. We gaan er als CDA-team keihard tegenaan om te laten zien dat we het vertrouwen van de kiezers waard zijn. We gaan door met het organiseren van busreizen naar Tweede Kamer en Europees Parlement en burgerpanels. Want die bieden ons de kans om inwoners te ontmoeten en van hen te horen wat er goed en niet goed gaat in Geldrop en Mierlo”.

Raadsbreed akkoord
CDA Geldrop-Mierlo is als grootste partij nu als eerste aan zet om een coalitie (B&W) te proberen te formeren. Daartoe wordt nu eerst een verkenner op pad gestuurd. De verkenner is Frank Dieters, ambtenaar bij de Provincie Limburg. Hij kent de gemeente Geldrop-Mierlo goed want was er eerder Hoofd Maatschappelijke Ontwikkeling.  Dieters gaat de komende dagen praten met alle partijen die een of meer zetels in de gemeenteraad hebben behaald. Jeucken: “De gesprekken gaan over wat er speelt, wat partijen belangrijk vinden en hoe ze de toekomst van onze gemeente en haar bestuur zien. Net als in de afgelopen vier jaar wil CDA Geldrop-Mierlo een raadsbreed akkoord waarin alle partijen zich kunnen vinden. Geen onderlinge politieke strijd en discussies, maar samen werken aan een sterk Geldrop-Mierlo. Marc Jeucken ziet de 5 zetels voor de partij ook als beloning voor die koers: “Alle partijen willen bijvoorbeeld investeren in woningen, zorg en groen. Waarom zouden we dan eindeloos discussiëren? De kiezers willen dat we ophouden met praten en aan de slag gaan”. Een coalitieprogramma zet de oppositie vaak vier jaar buitenspel, maar een raadsbreed akkoord wordt door alle fracties gesteund. Zo kan iedere partij mee kleur geven aan de uitwerking van het beleid. Volgens Marc Jeucken doet ook dat recht aan wat kiezers willen: “ook een partij met minder zetels heeft recht van spreken, want vertegenwoordigt een behoorlijk deel van onze inwoners”. Als bekend is wat de fracties willen, kan gekeken worden welke partijen het best passen om met een wethouder het beleid uit te voeren.