07 juli 2020

In Memoriam: Bert van Leijsen

Met droefenis heeft het CDA Geldrop-Mierlo kennisgenomen van het overlijden van Bert van Leijsen (1940). Bert was een van de grondleggers van onze lokale CDA-afdeling.

Bert was ruim 18 jaar actief in de lokale politiek namens het CDA. Vanaf 1998 tot 2002 als raadslid en daarna als wethouder van o.a. Economische Zaken in de laatste twee jaar voordat Geldrop en Mierlo fuseerden. Aansluitend was hij tot 2014 raadslid. In 2014 vond hij dat het beter was om vanwege zijn leeftijd een stapje terug te doen. In 2018 deed hij als lijstduwer toch mee aan de gemeenteraadsverkiezingen en werd met 173 voorkeursstemmen opnieuw gekozen. Hij vond dat hij het aan zijn kiezers verplicht was om zijn zetel in te nemen, maar op 2 juli 2018 in de laatste vergadering van de Geldrop-Mierlose gemeenteraad voor de zomervakantie, moest hij zijn zetel vanwege gezondheidsredenen inleveren.

Naast de gemeentelijke politiek had Bert, voormalig bankdirecteur, nog andere bezigheden. Hij was onder meer actief voor stichting Leergeld, de Vincentiusvereniging, het project Budgetmaatje en was hij mede initiator van een groep mensen die maandelijks zwerfvuil ophaalde in de gemeente. Bert’s drijfveer was met name de zorg voor mensen met een laag inkomen en mensen die moeilijk mee kunnen komen in de maatschappij. Volgens hem moest de overheid zorgen voor mensen die kwetsbaar en afhankelijk zijn. Bert zette zich onvermoeibaar in om deze, en andere kernwaarden van het CDA, in Geldrop-Mierlo uit te dragen.

We verliezen met hem een mooi mens en zeer betrokken inwoner, die zich altijd dienstbaar voor de gemeenschap heeft ingezet. Als CDA Geldrop-Mierlo koesteren we alles wat hij voor ons heeft betekend.

Namens het bestuur en fractie van het CDA Geldrop-Mierlo

Joke Wagter-Hoogendam