11 november 2017

Reactie CDA fractie op eerste termijn Meerjaren Begroting 2018-2022

Het CDA heeft vanaf dag één veel waarde en geloof gehecht aan de huidige, noem het de nieuwe, werkwijze. Bij invoering zijn we ook de kartrekker geweest. Een andere manier van werken en omgaan met elkaar; niet meer alles aan de voorkant dichtgetimmerd en elkaar enkel bejegenend als oppositie versus coalitie. We willen het juist samen doen. Dit willen we graag door ontwikkelen naar de toekomst en het zich te laten nestelen in het DNA van de politiek in Geldrop-Mierlo. Een open manier van werken, waarbij elke partij wordt gehoord en gezien. De politiek geeft zo invulling aan haar voorbeeldfunctie en aan de wens hoe de burgers in onze gemeente met elkaar om kunnen gaan.

Vanuit het idee dat iedereen zich gehoord en gezien weet, vinden we veel goede ideeën en opmerkingen in de eerste termijn die alle burgers in de krant hebben kunnen lezen. Veel om elkaar in gezamenlijkheid te kunnen vinden. Er is veel wat ons verbindt en veel minder wat ons scheidt.

Des te opvallender vinden we de toonzetting van de inbreng van D66. Een vrij zure reactie op gemeentelijk beleid, wat D66 nota bene middels veel amendementen, moties, het stellen van een groot aantal vragen en meestemmen zelf mede heeft vormgegeven en ingezet. Hierbij geholpen door de nieuwe manier van werken. Voor ons een enigszins bevreemdende constatering. Wij hopen in de toekomst dan ook op meer verbinding met D66. Een punt waar wij elkaar zeker vinden is de nieuwe school in Scandia, te realiseren in combinatie met een wijkgebouw. Daar willen we graag mee verder.

De SP laat zien, ondanks de vele stemmen van de burgers 3,5 jaar geleden, de laatste tijd drukker te zijn met het Samen van de toekomst dan met het Samen van nu. Dientengevolge hebben wij hun bijdrage de laatste jaren als bedroevend en vaak weinig constructief ervaren. Het leek soms wel terug naar de oorsprong van de SP: tegen alles. Toch ook hier verbindend thema’s, waar we als CDA mee uit de voeten kunnen: het urgentiebeleid en de armoedebestrijding. Niemand tussen wal en schip. We moeten het Samen doen!

“Het moet anders” is de titel van de reactie in 1e termijn van GroenLinks. De afstand tussen burger en politiek is nog steeds te groot. Men pleit voor veel verdergaande burgerparticipatie. Burgerparticipatie bij o.a. planvorming ziet ook het CDA als een groot goed. Bij voorkeur vooral aan de voorkant van een proces van grote waarde zijn. Wij lezen bij GroenLinks echter een andere invulling. Onze oprechte vraag aan GroenLinks is dan ook hoe ver men hier wil gaan? We moeten immers ook tot besluiten komen. We waren wel zeer content dat GroenLinks ook voorstander was van het vertrouwensexperiment. Dit was overigens juist een mooi voorbeeld van een plan waarin burgerparticipatie in vele fasen heeft plaatsgevonden.

De bijdrage van DGG telt de meeste woorden; of daar dan ook het meest in wordt gezegd....? De partij heeft een aantal goede voorstellen opgenomen, maar heeft wel zoals gezegd erg veel woorden nodig. DGG streeft steeds naar geen lastenverzwaring, maar tegelijk moet de kwaliteit omhoog van allerlei zaken. Leg de burger a.u.b. eens uit hoe dit dan bereikt moet worden. Welke keuzes maak je dan? We zijn het overigens eens met een streven naar geen of het beperken van lastenverzwaring. Maar daar waar nodig, moet dit bespreekbaar zijn. Met de DGG maken we ons zorgen over enerzijds de kwaliteit maar ook de betaalbaarheid van de de WMO/Jeugdzorg. Mogelijk dat dit nu juist een thema kan zijn waar we als samenwerkende gemeenten het verschil kunnen maken (vanuit SGE-verband mogelijk?)

Wij zijn het met DPM eens dat er redenen kunnen zijn om accommodaties in eigendom te houden. Wellicht bedoelt DPM, net als het CDA, om vastgoed meer in samenhang met cultuur/wijkgericht werken of andere functies te bezien? Met betrekking tot het plan ‘Santheuvel’ zijn we het volledig eens met DPM: het maximaal aantal rotondes in Mierlo is echt bereikt! Het lijkt er inderdaad op dat er geld is gereserveerd voor rotondes. Het college moet ons eerst dan maar eens overtuigen wat een dergelijke duurdere optie toevoegt t.o.v. de huidige situatie met reguliere kruisingen?

Wie ons op Facebook volgt weet dat wij, net als de PvdA, steeds hebben gezegd dat Hofdael last zal krijgen van de helaas gekozen verbouwing van het gemeentehuis. Wij zijn het dan ook vanaf dag 1 helemaal eens met de PvdA om Hofdael te blijven betrekken in het totale plan. Helaas heeft de Raad besloten dit niet zo te doen. Dat het totaal fors duurder wordt vinden we een onacceptabel risico.

Een paar jaar geleden is in de raad besloten het onderhoudsniveau van het openbaar groen te verlagen. Destijds vooral een gevolg van beperkte middelen t.g.v. de crisis. Het voorstel hierover van de VVD vinden wij sympathiek. Ook wij horen de onvrede geluiden van onze inwoners over het groen. Ons idee is echter dat we eerst een inhoudelijke discussie hierover willen hebben op basis van feiten. Daarna kunnen we besluiten aangaande financiën, maar wel graag snel. Overigens: misschien kan de VVD ons steunen in de verdere ontwikkeling van de Sociaal Groen plannen in beide kernen? Ook denken we met de VVD te kunnen praten over multifunctioneel gebruik van openbare gebouwen. Een meer duurzame verbinding tussen VVD-DPM-CDA is hier mogelijk gevonden?

Het CDA vindt de duurzaamheidsambitie echt beneden de maat. Het streven naar een hogere positie op de duurzaamheidsladder (zoals in het raadsakkoord verwoordt) moet volgens ons bereikt gaan worden. Wij zien te weinig resultaat van het ingezette beleid. Het is ook onvoldoende duidelijk wat we nu echt aan het doen zijn op dit front. Het CDA wil nog eens kritisch bezien waar meer middelen aan te wenden zijn om hier toch de noodzakelijke impuls te geven, dit gecombineerd met een veel concreter en doelgerichter beleid.

Braakhuizen (noord en zuid) zijn twee gebieden die een extra impuls nodig hebben voor de leefbaarheid. Op basis van de resultaten van de burger enquête willen we graag in gesprek om samen prioriteiten te stellen. Dit samen doen is belangrijk; we moeten er naar streven de bewoners in de wijk erbij te gaan betrekken. Dit vraagt mogelijk een heel andere aanvliegroute dan tot nu toe gehanteerd.

Als CDA staan we voor een eerlijk, zorgzaam, actief en alert beleid voor onze burgers. Door verbinding te zoeken komen we verder. Wij hebben bij elke fractie één of meer concrete verbindende punten gevonden. Er zijn er echter meer te noemen:

- Het hebben van een sluitende begroting
- Wijkgericht werken verder ontwikkelen
- Uitbouwen van burgerparticipatie
- Voorzieningen op het gebied van sport en cultuur op peil houden
- Enz…

Het moge duidelijk zijn dat in dat kader volgens het CDA een begrotingsoverschot dient te worden toegevoegd aan de reserves. Temeer daar de reserves slinken i.v.m. risico’s op verschillende beleidsterreinen. We moeten immers een gezond financieel beleid blijven voeren.

We blijven het jammer vinden voorzitter dat een belangrijk stuk als de begroting altijd weer onder tijdsdruk naar goedkeuring geloodst moet worden, we blijven daarom ook pleiten voor een ruime tijdsagendering. Dit komt helderheid en zorgvuldigheid ten goede. Zeker waar we als politiek onze inwoners direct bij dit proces willen betrekken. Onze dank aan de ambtenaren voor het beantwoorden van alle vragen. Wij zijn blij met een wederom sluitende begroting.