07 november 2018

Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2019-2022

“CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid”

Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2019-2022

Het CDA is trots op het kernakkoord van de coalitie, waarin we veel zaken uit ons verkiezingsprogramma zien terugkomen. Dat is ook het geval met de begroting die nu voorligt. Of we met elkaar samen resultaat kunnen en zullen boeken voor onze inwoners, hangt onder meer af van de mate waarin onze ambtenaren in staat zijn alle plannen te vertalen naar uitvoering. We hebben veel waardering voor hun inzet. De werkdruk is op sommige beleidsterreinen zo hoog dat de uitvoering van het bestaande beleid in het gedrang komt, laat staan om nieuwe initiatieven op te pakken. Gelukkig wordt in deze begroting ruimte gemaakt voor verlichting van de werkdruk. Dit is belangrijk zodat de komende jaren nieuwe initiatieven tot stand kunnen komen en een nieuwe impuls gegeven kan worden aan zaken die langer stillagen.

De renovatie van het gemeentehuis zal zorgen voor moderne, goede werkplekken. Hier zijn we blij mee. We kiezen nadrukkelijk voor onze mensen en niet voor de stenen. Daarom waren en blijven we tegen onnodige investeringen in het gemeentehuis, zoals de raadszaal/multifunctionele accommodatie.

We willen onze inbreng concentreren op vier voor het CDA belangrijke thema’s:
1. Wijkontwikkeling

2. Wonen voor starters en senioren

3. Sociaal-Groen

4. Financiën

1. Wijkontwikkeling
Voor alle wijken moeten op termijn wijkontwikkelingsplannen worden opgesteld en uitgevoerd. Het CDA heeft er geen geheim van gemaakt Braakhuizen-Zuid in dat proces prioriteit moet krijgen. Het kan niet zijn dat het over vier jaar nog hetzelfde verhaal is. De handen moeten uit de mouwen; de wijk verdient een positieve impuls. Het heeft allemaal veel te lang geduurd en mensen raken het vertrouwen in de gemeente en politiek kwijt. Dat is een slechte zaak voor ons allemaal.

We willen dat op korte termijn helder wordt omschreven wat we in de wijk, samen met de bewoners, gaan aanpakken. Dan gaat het voor ons ook hier vooral ook om zaken die onze inwoners raken: veiligheid, leefklimaat voor ouderen en kinderen, openbaar groen en milieu. Braakhuizen-Zuid heeft een aantal “pareltjes” in de wijk die de nodige aandacht vragen, zoals, speeltuin De Viking, Cruijff Court, het LEV-gebouw en de Jozefkerk en omgeving. Hier zijn absoluut verbeteringen nodig voor vernieuwing en onderhoud om de wijk, in positieve zin, verder te ontwikkelen en op de “kaart” te zetten. Uitgangspunt is om de sociale samenhang te vergroten en ontmoeting in de wijk mogelijk te maken met behulp van sport, bewegen en cultuur ten behoeve van alle inwoners van de wijk. Ook hier geldt: we kiezen nadrukkelijk voor onze mensen en niet voor de stenen. Al kunnen die stenen wel helpen om meters te maken op een aantal gebieden. De definitieve huisvesting voor de Turkse Multiculturele Stichting Geldrop is hier een voorbeeld van.

Het CDA zal er alles aan doen om de wijkontwikkeling in Braakhuizen-Zuid en later andere wijken te laten slagen. Daarvoor zullen we ook meewerken om de benodigde financiën bij elkaar te krijgen. Daarover vinden we in deze begroting vooralsnog weinig terug.  Dat lijkt ons op termijn overigens niet realistisch.

2. Wonen voor starters en senioren
Al jaren vragen inwoners in onze gemeente om meer woningen voor senioren en starters. De laatste rapportage laat zien dat de oplossing mogelijk is als er nu stappen worden gezet. De begroting geeft opnieuw aan dat het probleem er is en dat we iets moeten doen. Minder duidelijk is hoe en wat we gaan doen. Nieuwe bouwmogelijkheden zijn beperkt. Daarom moet vanaf NU alles ten dienste staan van de verbetering van de huidige situatie; dat wil zeggen: realiseren van woningen voor de doelgroepen die dat zowel op korte als op lange termijn nodig hebben. Waar we als CDA aan denken? In Mierlo hebben we invloed op de koers van plan Luchen en zien wij mogelijkheden in het gebied van/rond de Loeswijk school. In Geldrop zien we mogelijkheden op Centrum-West.

Alleen als we echt iets willen veranderen en keuzes durven te maken wordt het probleem opgelost. Het CDA zet daarop in!

3. Sociaal-Groen
Een aantal jaren geleden lanceerde het CDA, in nauwe samenwerking met betrokken inwoners, het plan Sociaal-Groen. Het bevatte ideeën voor zowel Geldrop als Mierlo: in Geldrop het gebied aansluitend aan de Kasteeltuin en in Mierlo ging het om het gebied rondom de Johannesschool (die, wat ons betreft helaas, een andere bestemming krijgt). Voor ons staan deze twee items nog zeer hoog in de rangorde en is de urgentie alleen maar toegenomen.

In Geldrop willen wij graag het plan rond het Dommel-gebied graag ondersteunen. We willen de grote groene zone rondom het Kasteel voor de inwoners meer bereikbaar maken. Het vergevorderde plan Talingstraat zal daar zeker aan bijdragen.

In Mierlo is het plan uiteengevallen in twee componenten, het groen rondom de bibliotheek en de problematiek van de accommodaties in Mierlo. Beide onderwerpen vragen om aandacht. De omgeving van ’t Saam kan worden ingericht als een mooi park dat door de inwoners van Mierlo gebruikt kan worden. Gesteund door de bijeenkomst van circa 40 verenigingen uit Mierlo wil het CDA een antwoord op de vraag naar behoefte aan accommodaties in Mierlo. De grote opkomst geeft aan dat het leeft, de verenigingen verdienen een toekomstbestendig plan. Uitstellen kan niet en mag niet. Ook andere belangrijke beleidsterreinen hebben grote raakvlakken met dit thema: subsidiebeleid, financiën en woningbouw. Overigens speelt ook in Geldrop de vraag welke accommodaties nodig zijn in de toekomst, met onder meer veranderende zorgbehoeften en tijdsbesteding van onze inwoners.

4. Financiën
Ondanks een tekort op de begroting op de korte termijn, staan we er als gemeente goed voor. Dat moet ook met een ambitieus gemeentebestuur. Voor de komende jaren lijkt veel geregeld, hoewel er volgens ons nog een aantal niet geboekte posten zijn. We zijn een van de meest goedkope gemeentes in Nederland, kijkend naar de combinatie van heffingen (onroerende zaak belasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing). Een meerpersoonshuishouden met een koopwoning betaalt in ons land gemiddeld 739 euro in 2018. In Geldrop-Mierlo is dat 584 euro (bron: woonlastenonderzoek Vereniging Eigen Huis). Dat is een mooie uitgangspositie. Het CDA is er blij mee, maar het kan nooit doel op zich zijn. Het belang van onze inwoners staat voorop. Wat voor hen echt moet gebeuren, moet gebeuren. Voor ons is veel bespreekbaar om dat mogelijk te maken. Maar de volgorde blijft: eerst goed kijken of we het geld uitgeven aan de juiste dingen, keuzes maken voor zaken die echt moeten gebeuren en dan pas kijken welke mogelijkheden we hebben om extra inkomsten te genereren. Wanneer deze laatste weg bewandeld moet worden kan het alleen maar gaan om belangrijke projecten.

“Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid”

Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo

Mark van Schaijk