08 oktober 2021

Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2022-2025

Aan ons als raad is zojuist een begroting gepresenteerd die aantoont dat we zowel financieel als beleidsmatig goede stappen zetten en hebben gezet op belangrijke punten uit het kernakkoord.

Vooral het ingezette beleid op het sociaal domein werpt haar vruchten af, waarbij preventie een steeds belangrijkere plaats inneemt. Ondanks de financiële grillen van onze rijksoverheid, koersen wij af op een naar omstandigheden beheersbaar financieel model, waarbij we iedere dag kort op de bal spelen. En dat doen we met behoud van kwaliteit. Zoals in de begroting wordt vermeld, zien wij ook dat alle zeilen moeten worden bijgezet om beter grip te krijgen op die zorgfinanciering. En wij zien ook dat mogelijke tekorten zich naast de jeugdzorg nu ook toe kunnen spitsen op de WMO. Ook het CDA beseft, dat we er nog lang niet zijn, maar we hebben 100% vertrouwen in het team (o.a. CMD, Plusteam, Senzer en de andere ketenpartners) om deze klus te klaren. We hebben daarom een belangrijke zinssnede uit de begroting dat het denkbaar is dat we de bezuinigingen slechts ten dele of pas later zullen realiseren binnen het sociaal domein voor kennisgeving aangenomen. Wij houden, samen met de TaskForce, focus op ons afgesproken beleid!

We zijn er trots op dat we in een gemeente wonen met een ruim sociaal gezicht, met goede zorg, en regelingen en ondersteuning voor minima. We hebben een zwembad, een cultureel centrum en een rijk verenigingsleven. Zaken die behouden moeten blijven, omdat dit de bouwstenen zijn van een verbindende samenleving. Verenigingen moeten ondersteund blijven worden met subsidies en duurzame accommodaties. We vragen daar echter wel wat voor terug, omdat we vinden dat ook verenigingen hun maatschappelijke rol moeten waarmaken. We hebben dit jaar als raad een motie aangenomen om vaart te maken met onder andere verduurzaming van onze accommodaties. Daar zullen de we de komende jaren ons college op blijven uitdagen.

Wonen
U denkt, wanneer begin het CDA over wonen? Dat is het onderwerp waar we als CDA, net als de rest van Nederland, grote uitdagingen in zien. De afgelopen jaren is er keihard gewerkt om bouwprojecten op te leveren en hebben we als enige kleinere gemeente hier in de regio een woningbouwimpuls subsidie van 8 miljoen binnengehaald. Dat is een knap staaltje werk! De projecten The Stayy en De Jonkvrouw in Geldrop leveren ons op korte termijn bijna 400 nieuwe woningen op, bijna allemaal in een betaalbare klasse. Ook op Luchen in Mierlo wordt nog altijd volop gebouwd. Onze ambitie is groot met meer dan een 30-tal lopende en nieuwe projecten. Maar of dat woningen zijn die voor starters betaalbaar zijn is de vraag. Daarnaast is er ook bij senioren behoefte aan geschikte woningen. We zullen veel gaan bouwen op inbreidingslocaties, dat vergt ook financieel het nodige van onze gemeente. Wij juichen projecten rondom tiny houses of houtbouw enorm toe, net als innovatieve woonconcepten, zoals kangoeroe- en mantelzorgwoningen. Wij zien het als een gezamenlijke opgave van de ambtelijke organisatie, het college en de raad om hier voor de komende jaren de juiste keuzes in te maken, waarbij de juiste balans vinden één van de grootste uitdagingen is. Vandaar dat wij dit voorjaar een motie hebben ingediend voor een Woningbouwplan dat ons inzicht moet gaan geven welke woningen voor wie en wanneer gebouwd gaan worden.

Duurzaamheid
Het CDA kijkt naar de verduurzamingsopgave op drie niveaus: individueel, collectief en gemeentelijk.

Individueel is het belangrijk dat verduurzaming betaalbaar en behapbaar is voor inwoners. Inwoners en bedrijven zijn bereid de stap te zetten, zolang zij weten dat de lasten betaalbaar zijn en eerlijk worden verdeeld. En zij -meer dan nu- vooraf worden betrokken bij belangrijke besluiten. Samenwerking is het sleutelwoord. Dat gaat van bijvoorbeeld afvalinzameling tot het gasloos maken van woningen en wijken. Op collectief niveau kijken we naar mogelijkheden voor zonneparken, het aanleggen van voorzieningen zoals laadpalen voor elektrische voertuigen en mogelijkheden tot hergebruik van materialen. Uitgangspunt is dat we goed gedrag willen stimuleren. Tot slot geven we op gemeentelijk niveau het goede voorbeeld door te kiezen voor multifunctioneel bouwen, door rekening te houden met de levenscyclus van wijken en door het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed.

Voor het CDA is het een kwestie van gewoon aan de slag gaan. Beter 80% goed uitgevoerd, dan te lang doorpraten.

Uitvoeringskracht
Een ander punt dat wij als CDA al meerdere jaren hebben gemaakt, heeft betrekking op de ambtelijke slagkracht. We zien in de begroting dat extra personeel wordt aangetrokken om onze woningambities waar te maken, dat is een goede eerste stap. We zien dat het ziekteverzuim is teruggedrongen naar een acceptabel niveau van 5%, dat is een goede tweede stap. We zien ook dat onze ambtelijke organisatie in een ontwikkeltraject zit om onze dienstverlening over de gehele linie naar een hoger niveau te tillen, dat is een goede derde stap. Dat kan niet anders dan dat wij als inwoners, als raad, maar ook als ambtelijke organisatie daar de vruchten van gaan plukken. Onze slagkracht wordt vergroot! Maar dan blijft het van belang dat we keuzes blijven maken, keuzes in de zaken die we zeker moeten doen, maar ook keuzes om bepaalde onderdelen mogelijk niet te doen of uit te stellen in deze periode. En als we de keuzes maken om iets te doen, dan moet dat ook voor 100% goed worden uitgevoerd. Het proces rondom het integraal huisvestingplan voor het onderwijs verdient wat ons betreft niet de schoonheidsprijs. Dat was een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet qua communicatie, planning en inhoud. Laten we daar lering uit trekken!

Financiën
En dan de financiële begroting. Hoewel ons weerstandsvermogen momenteel laag is en ook de solvabiliteit is afgenomen, is na 2022 zicht op een herstel. Dat herstel heeft wel als voorwaarde dat we op financieel gebied scherp aan de wind moeten blijven koersen. De vraagstukken die op ons afkomen op het gebied van de woningmarkt en onze ambities daarin, de kosten die kunnen voortvloeien uit de duurzaamheidsparagraaf en de kosten die komen uit het sociaal domein, alle drie financiële vraagstukken die eisen dat we ons geen uitglijder kunnen veroorloven. Wij zien graag een herstel van de reserves, omdat we grote financiële tegenslagen niet meer vanzelfsprekend kunnen opvangen. En als we kijken naar de financiële risicoparagraaf in de begroting, dan zien we dat de risico’s getalsmatig behoorlijk zijn afgenomen, dat is positief nieuws. Echter, voor de kosten van woningbouw, de woningbouwimpuls en verduurzaming wordt geen enkel risico onderkend. Dat zien wij als CDA anders. Ook lijken in de huidige begroting geen extra middelen te zijn gereserveerd voor de noodzakelijke investeringen in het IHP, wat over enkele maanden pas behandeld wordt door deze raad.

Tot slot
Voorzitter, de voorgaande punten zijn punten die we als CDA belangrijk vinden en waar we de nadruk op willen leggen in de verdere behandeling van deze begroting. We gaan graag in dialoog met alle betrokken partijen over hun wensen en zorgen. In deze onzekere tijden moeten we zorgen dat we samen met elkaar de keuzes maken waarmee we de juiste stappen zetten om klaar te zijn voor de toekomst. In het vertrouwen dat het ons lukt om de financiële ongewisheid om te buigen. Dat dit mogelijk offers vraagt aan de uitgaven- of de inkomstenkant kan niemand voorkomen. In onze gemeente zijn we met meer dan 40.000 mensen samen. Door allemaal ons deel bij te dragen houden we de weg vooruit, met een hart voor Geldrop-Mierlo.

“Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid”

Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo,

Mark van Schaijk