07 oktober 2022

Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2023-2026

Om te beginnen willen wij als CDA fractie dank uitspreken en onze complimenten geven aan het college en ambtenaren voor het werk aan deze begroting. De eerste begroting van een nieuwe bestuursperiode.

De begroting is opgebouwd als een uitvoeringsagenda van de strategie, die volgt uit de door onze raad vastgestelde visie. Het college heeft conform het doelstellingenakkoord veel méér gewerkt vanuit inhoud, beleid en capaciteit. Daaruit volgen de euro’s. Wij zijn als CDA blij met deze werkwijze, die ons de mogelijkheid geeft om veel meer te sturen vanuit de voortgang op de door ons allen geformuleerde doelstellingen. We zien deze doelstellingen nadrukkelijk terugkomen met een duidelijke en meetbare agenda, werkend vanuit komend jaar met een stip op de horizon in 2026.

Financiën

Als we kijken naar de financiële begroting dan ziet het er mooi uit. Ons weerstandsvermogen en de solvabiliteit nemen toe, conform het herstelplan dat enkele jaren geleden is gemaakt. We gaan terug naar de niveaus uit 2015. Dat is ongeveer toen we te maken kregen met de enorme tekorten op de jeugdzorg en WMO. De algemene reserve wordt dus fors aangevuld en structureel opgehoogd. Een grote wens van ons als CDA wordt daarmee vervuld. En naast dit alles is er ook ruimte voor nieuw beleid.

Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. We leven in onzekere tijden met een ongekend hoge inflatie. Veel gezinnen komen in de problemen. Maar ook verenigingen en ondernemers hebben het zwaar. Als CDA vinden we het belangrijk dat we klaar staan voor al deze groepen. Het is een goed signaal dat de lastenstijging voor onze inwoners over 2023 gemiddeld op nihil uitkomt (dus: OZB, afval en rioolheffingen tezamen). Daarnaast is het belangrijk dat we inzetten op onze doelstelling om de bekendheid van voorzieningen voor minima (of gezinnen die het moeilijk hebben) te vergroten.

Ook hebben we nieuwe vraagstukken die op ons afkomen op het gebied van de woningmarkt en onze ambities daarin, de kosten die kunnen voortvloeien uit de duurzaamheidsparagraaf en de grilligheid van de bekostiging vanuit de rijksoverheid.

Sociaal domein
Het in 2019 ingezette beleid op het sociaal domein werpt haar vruchten af, waarbij preventie een steeds belangrijkere plaats inneemt. Ondanks én dankzij de financiële grillen van onze rijksoverheid, koersen wij af op een naar omstandigheden beheersbaar financieel model, waarbij we iedere dag kort op de bal spelen. En dat doen we met behoud van kwaliteit. We hebben 100% vertrouwen in het team (o.a. ons CMD, het Plusteam, Senzer en de andere ketenpartners) om deze klus te klaren.

We zijn er trots op dat we in een gemeente wonen met een ruim sociaal gezicht, met goede zorg, en regelingen en ondersteuning voor minima. We hebben én houden een goed zwembad, een modern cultureel centrum en een rijk verenigingsleven. Zaken die wat het CDA betreft altijd behouden moeten blijven, omdat dit de bouwstenen zijn van een verbindende samenleving. Verenigingen moeten ondersteund blijven worden met subsidies en duurzame accommodaties. Wij willen als CDA ook zoals eerder aangegeven nadrukkelijk kijken naar verenigingen die door de energiecrisis en inflatie in de problemen komen.

Bouwen en wonen

De afgelopen jaren is er keihard gewerkt om bouwprojecten op te leveren en hebben we als enige kleinere gemeente hier in de regio een woningbouwimpuls subsidie van 8 miljoen binnengehaald. Dat is een knap staaltje werk! Onze ambitie is groot met meer dan een 30-tal lopende en nieuwe projecten. Capaciteit is tot dusver altijd één van de bottlenecks geweest. Wij zijn verheugd dat geld is gereserveerd om te investeren in extra mensen. Want het is hard nodig dat we snel woningen toevoegen. We zullen veel gaan bouwen op inbreidingslocaties. Niet de makkelijkste locaties om snel iets te bereiken. Te veel mensen zijn al lang op zoek naar een betaalbare woning.

Wij zien het als een gezamenlijke opgave van de ambtelijke organisatie, het college en de raad om hier voor de komende jaren de juiste keuzes in te maken, waarbij de juiste balans vinden één van de grootste uitdagingen is. We kijken uit naar het “dashboard” dat ons inzicht moet gaan geven welke woningen voor wie en wanneer gebouwd gaan worden, want dat is één van de manieren om te kunnen sturen en keuzes te maken.

Wij dagen het college uit om innovatief te zijn met projecten. Nadrukkelijk willen we als CDA aandacht vragen voor kleinschalig zorgwonen. Het is onze overtuiging dat hier veel behoefte aan is en dergelijke projecten zullen bijdragen aan de gewenste doorstroming op de woningmarkt.

Duurzaamheid

Het CDA kijkt naar de verduurzamingsopgave op drie niveaus: individueel, collectief en gemeentelijk.

Individueel is het belangrijk dat verduurzaming betaalbaar en behapbaar is voor inwoners. Inwoners en bedrijven zijn bereid de stap te zetten, zolang zij weten dat de lasten betaalbaar zijn en eerlijk worden verdeeld. En zij -meer dan nu- vooraf worden betrokken bij belangrijke besluiten. Samenwerking is het sleutelwoord. Dat gaat van bijvoorbeeld afvalinzameling tot het gasloos maken van woningen en wijken.

Op collectief niveau kijken we naar mogelijkheden voor zonneparken, het aanleggen van voorzieningen zoals laadpalen voor elektrische voertuigen en mogelijkheden tot hergebruik van materialen. Uitgangspunt is dat we goed gedrag willen stimuleren. We gaan hier concrete stappen in zetten en daar zijn we blij mee.

Tot slot geven we op gemeentelijk niveau het goede voorbeeld door te kiezen voor multifunctioneel bouwen, door rekening te houden met de levenscyclus van wijken en door het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. De energiecrisis vormt een bedreiging maar kan ook worden gezien als kans, om te versnellen. De ‘businesscase’ voor verduurzaming wordt interessanter.

Uitvoeringskracht
Een ander punt dat wij als CDA al meerdere jaren hebben gemaakt, heeft betrekking op de ambtelijke slagkracht. We zien in de begroting dat extra personeel wordt aangetrokken. Dat is noodzakelijk gelet op de taken die op ons bordje liggen. De uitbreiding wordt onderbouwd door de capaciteitsbegroting. Toch zien we ook dat het ziekteverzuim wederom is opgelopen naar ca 10%. Wat ons betreft heeft het de hoogste prioriteit om dit terug te dringen en we horen ook graag welke concrete acties het college hiervoor in gedachten heeft.

Tot slot

Voorzitter, de voorgaande punten zijn punten die we als CDA belangrijk vinden en waar we de nadruk op willen leggen in de verdere behandeling van deze begroting. We gaan graag in dialoog met alle betrokken partijen over hun wensen en zorgen. In deze onzekere tijden moeten we zorgen dat we samen met elkaar de keuzes maken waarmee we de juiste stappen zetten om klaar te zijn voor de toekomst. In onze gemeente zijn we met meer dan 40.000 mensen samen. Door allemaal ons deel bij te dragen houden we de weg vooruit, met een hart voor Geldrop-Mierlo.

“Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een sterk en vitaal Geldrop-Mierlo”

Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo,

Mark van Schaijk