Positive mother and daughter enjoying dramatic view
22 april 2021

U zorgt? Wij noemen het mantelzorg

Mantelzorgers zijn van onschatbare waarde. Toch vinden veel mantelzorgers de hulp die zij bieden aan hun naasten niet meer dan normaal. Soms heeft men niet eens door dat hij of zij een mantelzorger is. Om mantelzorgers in de gemeente Geldrop-Mierlo beter in beeld te krijgen en waar nodig te kunnen ondersteunen zijn het CDA en de PvdA een gezamenlijke campagne gestart onder de naam ‘U zorgt? Wij noemen het mantelzorg’.

Mantelzorgers zijn van groot belang voor onze samenleving en nemen veel werk uit handen van de zorgprofessionals. Om met name overbelasting en risico op uitval te voorkomen is het belangrijk om als mantelzorger te weten waar je terecht kunt voor mantelzorgondersteuning. Om als gemeente deze ondersteuning te kunnen bieden is het wel noodzakelijk dat mantelzorgers zich laten registreren bij de gemeente, zodat ze ook in beeld zijn.

Wanneer bent u mantelzorger?
U bent mantelzorger als u onbetaald en minimaal 8 uur per week, langer dan 3 maanden aaneengesloten zorgt voor familieleden, vrienden of kennissen die zelfstandig wonen in Geldrop-Mierlo. Denk aan een zieke ouder, een partner die lijdt aan een aandoening (bijvoorbeeld dementie), een gehandicapt kind of een buurvrouw die zichzelf niet meer goed kan redden.

Registreren
Laat u registreren bij de gemeente Geldrop-Mierlo om ervoor te zorgen dat er ondersteuning is wanneer nodig. Dit doet u door contact op te nemen met het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) via telefoonnummer 040 289 38 99 of per e-mail: [email protected]. Vermeld hierin uw naam, adres en telefoonnummer.

Na registratie ontvangt men een welkomstpakket, inclusief een eventueel lidmaatschap bij MantelzorgNL. Bij dit welkomstpakket zit het boekje “Klein Geluk voor de Mantelzorger” geschreven door Maria Grijpma en Inge Jager. Een onmisbare gids om goed voor jezelf te zorgen als mantelzorger.

Voor meer informatie kijk op www.geldrop-mierlo.nl/mantelzorg