02 oktober 2018

Verbeteren verkeersveiligheid in het centrum van Geldrop

Het CDA Geldrop-Mierlo heeft een meerderheid gevonden om de verkeersveiligheid in het gebied horecaplein/Heuvel en kruising Langstraat/Heuvel/Molenstraat/Dommeldalseweg te verbeteren. De motie is tijdens de raadsvergadering van maandag 1 oktober aanvaard met unanieme steun van de raad.

Op 18 juni 2018 is er in de Ruimtekamer discussie gevoerd over de ontsluitingsmogelijkheden van het parkeerterrein aan de Heuvel en het verbinden van diverse parkeerterreinen in het centrum van Geldrop. Tijdens deze discussie is duidelijk geworden dat een definitieve ontsluiting van het parkeerterrein en/of een herinrichting van het gebied rondom het horecaplein niet op korte termijn gerealiseerd zal zijn.
De veiligheid van alle gebruikers van het openbare gebied (voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer) moet wel gewaarborgd worden. Er zijn een aantal knelpunten die aandacht nodig hebben, zoals:

- Het gebrek aan een oversteek van de Heuvel ter hoogte van Peperkorrel/Herenhuys (het horecaplein op);
- Het gebrek aan een oversteek bij het steegje Vossenhol en Peijnenburg;
- De kruising Langstraat, Heuvel, Molenstraat en Dommeldalseweg.

De verkeersveiligheid kan relatief eenvoudig worden vergroot met snelheidsbeperkende maatregelen. Zoals het aanbrengen van zebrapaden, het plaatsen van plantenbakken of het realiseren van een duidelijker verschil tussen de stoep/het horecaplein en de straat.
De te nemen maatregelen moeten een minimale investering vergen en een tijdelijk karakter hebben in afwachting van de definitieve herinrichting van het centrum van Geldrop.

Op korte termijn zullen er tijdelijke maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid in de genoemde gebieden te verbeteren.