07 juni 2021

Zo snel mogelijk een noodoplossing voor 't Schrijverke in Luchen

Voor komend schooljaar moet er zo snel mogelijk een noodoplossing komen voor het ruimtegebrek van basisschool 't Schrijverke in Luchen.

De huisvesting voor het basisonderwijs voor kinderen in onze gemeente moet goed op orde zijn. Voor de wijk Luchen geldt dat het aantal kinderen in de wijk en daarmee de behoefte voor extra onderwijsruimte ieder jaar toeneemt. Het is al langer bekend dat dit een ruimtegebrek oplevert. Dat probleem is nu dringender dan ooit. Dit had de wethouder moeten voorkomen. Er had namelijk al veel eerder een nieuw integraal huisvestingplan moeten liggen voor alle 15 basisscholen in onze gemeente, om planmatig alle schoolgebouwen aan te pakken en structureel goed onderwijs in onze gemeente te ondersteunen. Hier pleiten wij ook voor in onze visie op onderwijshuisvesting die wij in september 2020 hebben gepubliceerd. Wij maken ons dan ook al langer zorgen over de situatie op Luchen en daarnaast staan we voor belangrijke keuzes voor wat betreft andere scholen in onze gemeente.

Het integraal benaderen van onderwijshuisvesting was ook de kern van ons betoog bij de vorige behandeling van dit onderwerp in februari jl. Echter, de huisvestingssituatie voor de locatie Luchen van ‘t Schrijverke is nijpend en daar kunnen en willen wij niet aan voorbijgaan!

Het is zeer terecht dat de ouders onlangs een petitie hebben aangeboden aan de wethouder en afgelopen week de raadsleden hebben uitgenodigd voor een bezoek aan de school om het nijpende ruimtetekort met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Het CDA spreekt respect en waardering uit voor de ouders die in actie zijn gekomen. Er moet een noodoplossing komen, vooruitlopend op een definitieve oplossing.

Al met al is voor het CDA duidelijk dat er in dit dossier twee werkelijkheden bestaan.
1. de formele werkelijkheid van wet- en regelgeving en normeringen rondom onderwijshuisvesting; en
2. de praktische werkelijkheid van een school die te krap in haar huisvesting zit en op korte termijn behoefte heeft aan een (nood)oplossing om het onderwijs goed te kunnen verzorgen.

En los van deze twee werkelijkheden bestaat er ook nog eens discussie over feitelijke informatie en de gevolgen van het afwijken van wet- en regelgeving. Helaas heeft de wethouder hier nog geen duidelijkheid over kunnen geven tot dusver.
Dat betekent voor ons dat er naar een oplossing gezocht moet worden die zoveel mogelijk recht doet aan de twee werkelijkheden, maar die vooral het acute ruimteprobleem oplost, zodat alle leerlingen van ’t Schrijverke komend schooljaar met voldoende les- en speelruimte kunnen starten. Om dit te bereiken moeten alle betrokken partijen (school, de onderwijsbestuurders in onze gemeente en het gemeentebestuur) hun verantwoordelijkheid nemen.

Als we dat doorvertalen naar ons als gemeenteraad dan pleiten wij ervoor dat we een raadsbreed besluit nemen, omdat alle partijen het probleem onderkennen en willen oplossen.