15 december 2018

Aanpak Ondermijning

Iin de laatste gemeenteraadsvergadering van dit jaar kwam het integraal veiligheidsplan 2019-2022 aan de orde. Veiligheid is een veelzijdig onderwerp dat iedereen bezighoud, ook onze gemeente. Het CDA heeft altijd aandacht gehad voor dit onderwerp en zal dit ook blijven vragen.

Belangrijke aandachtsgebieden binnen dit veiligheidsplan zijn o.a. een veilige woon- en werkomgeving (geen diefstal en inbraken), brandveiligheid, Cybercrime (oplichting via e-mails en zelfs WhatsApp), maatschappelijke onrust (verwarde personen en radicalisering) en ook ondermijnende criminaliteit (drugsproblematiek). Het CDA kan zich hierin goed vinden en onze fractie zal daarom ook in gaan stemmen met het integraal veiligheidsplan. Veiligheid is een groot en belangrijk goed.

Veiligheid is iets dat niet bij de gemeente grenzen ophoudt. Voor een goede en veilige gemeente is en blijft samenwerking met andere gemeenten en instanties erg belangrijk. Een goed voorbeeld hiervan is het Peelland Interventie Team (PIT) dat actief is binnen de zes Peelgemeenten. Zij zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws als het gaat om de aanpak van de ondermijnende criminaliteit. Zo ook nog zeer recent met het oprollen van meerdere hennepkwekerijen en drugslaboratoria of drugsafvaldumpingen in onze gemeente en aangrenzende gebieden. Zo blijkt dus dat je met samenwerken meer kan en dat het zeer goed resultaat oplevert. Ondermijning komt dus in verschillende vormen voor. Ondermijning is een onderwerp waarbij bewustwording erg belangrijk is. Er is hier geen sprake van “dit komt alleen bij anderen voor en niet bij ons.” Het is overal en daarom is aandacht hiervoor en een harde aanpak volgens het CDA dan ook erg belangrijk.

In dit kader zal het CDA Gemert-Bakel op 13 februari a.s. een thema-avond gaan organiseren over de aanpak van ondermijning door de georganiseerde misdaad en zal u bijgepraat worden over de actualiteit. Tijdens deze avond zullen er verschillende vragen aan de orde komen zoals onder andere:
- Hoe wordt je onbewust slinks meegenomen in de criminaliteit?
- Op wat voor signalen moet je letten?
- Wat zijn situaties waarbij u gevoelig kunt zijn voor beïnvloeding?

Deze vragen en nog meer staan dan op de agenda. De toonaangevende hoofdspreker van de avond, Jochem Spoorendonk, zal u graag verder meenemen in dit onderwerp. Jochem is werkzaam geweest bij de politie en momenteel is hij Projectleider Aanpak Ondermijning voor de provincie Noord-Brabant. Op een scherpe maar ook boeiende wijze zal onder meer duidelijk gemaakt worden wat de werkwijze is van de georganiseerde misdaad, hoe ondermijning steeds meer mensen zal raken, maar ook aan de orde komt hoe wij samen met de politie en recherche deze ondermijning kunnen terugdringen: Wat u in deze zelf kunt doen! Het belooft zeer interessante avond te worden.

Wij zien uw aanwezigheid in ieder geval graag tegemoet op woensdag 13 februari a.s.
Over de precieze locatie en verdere informatie zullen wij blijven communiceren: zowel via het Gemerts Nieuwsblad als de sociale media.

Heeft u al vragen of wilt u het CDA iets meegeven? Dat kan.
U kunt ons bereiken via [email protected]

Thijs van den Elsen (06-52636552)

CDA Gemert-Bakel