21 januari 2019

Bereikbaarheid is zeer belangrijk!

Het CDA heeft in de vorige periode gestreden voor o.a. een busverbinding naar Boxmeer. Dit is belangrijk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze gemeente.

Echter niet alleen het OV is belangrijk. Ook de wegen richting Eindhoven, Helmond en Den Bosch zijn van groot belang voor onze gemeente. Het is nu toch heerlijk rijden vanaf Veghel naar Den Bosch?!
Daarom zijn wij zeer teleurgesteld in de keuze die op 7 december is gemaakt door de Provinciale Staten om het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) vast te stellen voor de lange omleiding en het niet verbreden van de huidige N279 Veghel – Asten naar 2x2.

Als gemeente Gemert-Bakel hebben wij constant hetzelfde standpunt ingenomen. In juli 2018 heeft de raad unaniem de standpunten verwoord in een zienswijzen. Deze is ingediend om het voorkeursalternatief gewijzigd te krijgen (lange omleiding en 1x1). Als laatste mogelijkheid is de weg van beroep om het besluit veranderd te krijgen.

De raad heeft haar standpunten tot op de dag van vandaag vastgehouden en breed uitgedragen. Wij zijn als CDA blij dat dit een gezamenlijk standpunt van de raad is. Daarom is er ingesproken bij Provinciale Staten waarbij het raadsstandpunt nog eens benoemd is.

Met name de onderbouwing door Provinciale Staten voor de lange omleiding is niet stevig. Maar ook op de andere punten, zoals natuur en de keuze voor 2x1, zien wij in de nota van zienswijzen argumenten ter onderbouwing van het voorkeursalternatief die ruimte bieden voor interpretatie en het aantekenen van beroep. Deze kans moeten wij niet laten liggen.

Het indienen van beroep schorst de inwerkingtreding van het PIP niet. Het PIP treedt in werking de dag na afloop van de beroepstermijn. Om de inwerkingtreding op te schorten c.q. te schorsen, dient er een verzoek om voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State te worden ingediend. Indien dit verzoek binnen de beroepstermijn van zes weken is ingediend, treedt het PIP niet eerder in werking dan nadat op dat verzoek is beslist. Zonder een verzoek om voorlopige voorziening kan de provincie starten met de aanleg van de weg en krijg je een onomkeerbare situatie.

Op 24 januari 2019 zal er een extra raadsvergadering plaats vinden inzake dit onderwerp. Hiervoor hebben wij een initiatiefvoorstel opgesteld. Wij hopen dat deze wederom als 1 gedragen standpunt van de raad te krijgen.

Wij blijven vechten voor geen lange omleiding en een verbreding van het huidige tracé naar 2x2.
Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Mocht u vragen hebben, van gedachte willen wisselen met ons of gewoon een kop koffie willen drinken dan kunt hiervoor contact met ons opnemen.

Stefan Janszen
(06-10234611)