01 maart 2021

Bouwen Bouwen Bouwen!

Dit weekend ging ik even samen met Inge van Dijk (nr. 4 CDA) op pad om gesprekken te voeren. Bouwen is hét thema bij de Tweede Kamerverkiezingen, maar het moet wel lokaal gebeuren. Niet alleen in de stad, zeker ook in Gemert-Bakel!

Starters
Er moeten landelijk 1 miljoen woningen erbij tot 2030. De woningnood raakt veel jongeren. Veel starters hebben het lastig in deze knotsgekke markt. Wachtlijsten voor een huurwoning zijn oneindig lang en er is ook weinig aanbod in betaalbare koopwoningen. Daarom zijn wij blij dat onze woonvisie duidelijkheid geeft en inzet op nieuwbouwwoningen welke we moeten bestemmen voor jongeren en starters. We hopen uiteraard ook dat hypotheekverstrekkers de leningen voor de starters aantrekkelijker maken!

Zonder goede doorstroming en starters aan ons te blijven binden kan dit ten koste gaan van leefbaarheid. Uiteraard met de juiste voorzieningen, economie, (openbaar)vervoer en groen. Hier is ook een verantwoordelijkheid van onze woningbouwcorporatie weggelegd. Niet alleen richten op Gemert, maar zeker ook bouwen naar behoefte in alle kernen! Er is vraag naar sociale huur- en koopwoningen in alle kerkdorpen.

Groen
Voor nieuwbouwprojecten is er een groennorm om de balans tussen wonen en natuur te beschermen. Groen groeit mee en dat is goed! Maar aan de andere kant zien wij ook dat door regelgeving de bouwkosten hard stijgen. Alles moet duurzamer. Dit brengt met zich mee dat de kostprijs voor een woning bijna groter is dan dat een starter kan lenen of betalen. De combinatie van bouwkosten, groennormen en overige kosten vraag om creativiteit om betaalbaar te kunnen blijven bouwen. We kunnen als overheid niet allen vragen maar moeten ook leveren.

Gelukkig hebben wij onlangs, op initiatief van CDA Gemert-Bakel samen met de VVD en Fractie Vogels, de grondprijs voor starters verlaagd!

Alternatieve woonvormen
Als CDA Gemert-Bakel zien wij graag ruimte voor alternatieve woonvormen, zoals hofjes voor ouderen met extra zorg, tiny houses voor starters en coöperatieve woonprojecten die door bewoners zelf worden ontwikkeld. De kansen die er liggen moeten wij benutten.

CDA wil een “transformatie fonds” voor versnelde aanpak “rotte plekken”. Hierdoor kunnen vervallen plekken als jarenlange leegstaande en vervallen bebouwing een transformatie krijgen. Deze opdracht geven wij onze Inge dan ook zeker mee naar Den Haag. Maar ook moet het makkelijker en duidelijker worden hoe mensen deze plekken kunnen transformeren en herontwikkelen. Vaak is er bij deze particulieren niet duidelijk welke route zij moeten bewandelen,

In onze gemeente zijn er genoeg plannen en initiatieven, nu doorpakken!

- Per dorp, kansrijke locaties in kaart brengen!
- Veel bouwen voor starters!
- Waar nodig met voorzichtigheid strategische gronden kopen!
- Regelgeving moet makkelijker, durf keuzes te maken!
- Extra ambtelijke capaciteit om plannen te realiseren!
- Woondeals vanuit Den Haag niet alleen in de stad!
- Kijk ook naar de ruimte en kracht van de kleine kernen!

#nudoorpakken

Wilt u graag met ons in gesprek? Of zijn er andere zaken die u graag wilt bespreken. Neem dan vooral contact op.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen