14 maart 2019

Bouwen bouwen bouwen!

Het CDA Gemert-Bakel vindt het belangrijk dat zowel jong als oud in onze gemeente fijn en goed kan wonen. Echter zien we op dit moment dat de woningbehoefte groter is dan het aanbod. Niet alleen in Gemert-Bakel maar in heel Nederland loop het woningtekort op ontstaat er grote druk op de woningmarkt, zowel voor koop- als huurwoningen.

Regeren is dan ook vooruitzien. We weten nu al dat de bevolking in de komende decennia verder zal groeien. Daarbij worden gezinnen kleiner, komen er meer eenpersoonshuishoudens en blijven ouderen langer in hun eigen woning wonen. Al deze demografische ontwikkelingen zijn van invloed op de woningvraag van de toekomst. Wij zijn daarom blij met het initiatief van CDA Tweede Kamerlid Erik Ronnes. ‘Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan’, is het motto van dit initiatief waarin Ronnes richting Den Haag concrete voorstellen doet om de tekorten op de woningmarkt op korte termijn aan te pakken.

Maar wat houdt dit voorstel in?

1. Het CDA wil dat gemeenten en woningcorporaties meer inzetten op de bouw van noodwoningen voor een langere periode (10 tot 15 jaar). Deze tijdelijke woningen zijn een snelle oplossing om op lokaal niveau de woningmarkt vlot te trekken. Voor de aanleg en bouw van deze tijdelijke woningen zijn minder vergunningen nodig, het gaat sneller en de kosten zijn aanzienlijk lager.

2. Daarnaast wil het CDA dat woningbouwcorporaties meer slagkracht geven om met de noodzakelijke bouwopgave én de verduurzaming van woningen aan de slag te gaan. Woningcorporaties hebben vanouds de taak om betaalbare woningen te bouwen voor ieders portemonnee. Het CDA wil dat de corporaties weer de ruimte krijgen om die taak te vervullen.

3. Om de tekorten op de woningmarkt aan te pakken, moet het aantal vergunningsaanvragen voor nieuwbouw fors omhoog. De stroperigheid van veel regels werkt enorm vertragend.

4. Als provincies en gemeenten er onderling niet uitkomen, moet het rijk de regie naar zich toe trekken door partijen bij elkaar te roepen en zo gezamenlijk tot een oplossing te komen. Alleen op die manier kunnen wij voorkomen dat grote bouwprojecten onnodig vertraging oplopen.

Woningbouw is ook voor Gemert-Bakel de komende jaren een uitdaging. En we zijn dan ook erg blij met de aandacht in de landelijke politiek. Maar ook vanuit de Provincie is beweging nodig. Nu worden gemeenten met teveel bouwambities op de vingers getikt wat haaks staat op de behoefte om juist meer en sneller te bouwen! We zien in de verkiezingsprogramma’s van veel partijen de noodzaak tot opschaling in bouwen opgenomen staan. Hopelijk wordt ook provinciaal na de verkiezingen van 20 maart snel de daad bij het woord gevoegd.

Is dit voldoende?
Nee, wij zullen ook zelf als gemeente voorop moeten blijven lopen en zijn dus ook zelf aan zet. Er zitten op dit moment al enkele plannen in de pijpleiding en deze moeten wat ons betreft ook snel tot realisatie komen. In Gemert en in de diverse kernen!

Stefan Janszen

CDA Gemert-Bakel