30 oktober 2017

CDA Gemert-Bakel blij met aandacht voor Brabant in het regeerakkoord

Onlangs is het regeerakkoord gepresenteerd in Den Haag. Hierin staan punten die we heel goed vinden maar natuurlijk er zijn ook altijd punten waar we wat meer moeite mee hebben. Het blijft een regeerakkoord tussen 4 partijen waarin je dus moet geven en nemen. Er helemaal doorheen lezende is het glas voor ons halfvol. Wij nemen u graag even mee in een aantal voor Brabant belangrijke punten waarbij we ook beseffen dat we veel algemene punten, die met name ook het sociale karakter, waar gelukkig een belangrijk deel van het regeerakkoord over gaat, nu onderbelicht laten. Er komt een “Ondermijningswet” om juridische knelpunten in de huidige aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijnende criminaliteit aan te pakken. Voor een effectieve aanpak moet er daarnaast meer oog zijn voor innovaties binnen het strafrecht en voor creativiteit in de aanpak van ondermijning. Er wordt in totaal 900 miljoen euro gereserveerd voor de aanpak van regionale knelpunten! De bekostigingssystematiek voor het hoger onderwijs wordt herzien, met daarbij specifieke aandacht voor technische opleidingen en toegepast onderzoek en innovatie. Belangrijk voor de Tu/E en de technische Fontys en Avans opleidingen in Brabant Als blijk ter erkenning van de grote gevolgen die Q-koortspatiënten hebben ondervonden, wordt 19 miljoen euro vrijgemaakt om mensen met langdurige klachten goed te kunnen ondersteunen, adviseren en begeleiden. Vernieuwing en talentontwikkeling krijgen meer ruimte bij de cultuurfondsen. Daarbij is het belangrijk dat het kunst- en cultuuraanbod voor iedereen bereikbaar is, zowel in de Randstad als de regio. Stedelijke centra zoals Eindhoven en Breda kunnen hierin een belangrijke aanjagende functie vervullen. In het beroepsonderwijs krijgen vakmensen, techniek en ambacht prioriteit, herwaardering en een nieuwe impuls. Goede vakmensen zijn belangrijk! De Mainport-status van de regio Eindhoven wordt samen met de regio uitgewerkt. Er wordt samen met de provincies geïnvesteerd in veiligere weginrichting, met name bij N-wegen. Er worden extra financiële middelen ingezet om de grootste knelpunten uit de NMCA aan te pakken. Denk hierbij aan de verkeersaders van en naar het zuiden, oosten en noorden (A1, A2, A12, A28 en A58). De aansluiting tussen het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet wordt verbeterd via afspraken met provincies en gemeenten. Het laatste decennium zijn we in Nederland geconfronteerd met de gezondheids- en leefomgevingsrisico’s in gebieden met een zeer hoge veedichtheid. Die kan en wil het nieuwe kabinet niet negeren. Het kabinet zal met de sector en de betreffende provincies bezien hoe we deze problematiek kunnen aanpakken. In samenspraak met de provincies (met name Noord-Brabant) wordt bezien hoe een warme sanering van de varkenshouderij in belaste gebieden kan worden vormgeven. Het rijk reserveert hiervoor 200 miljoen euro voor de komende twee jaar. Er komt een bedrijfsovernamefonds waaruit jonge boeren worden ondersteund om de overname van het gezinsbedrijf en investeringen in innovatie te financieren. Heeft u vragen over het regeerakkoord dan zijn we graag het lijntje naar Den Haag voor u. U kunt ons bereiken via [email protected]. CDA Gemert-Bakel