08 april 2019

CDA Gemert-Bakel op bedrijfsbezoek

De CDA-fractie gaat graag kijken bij bedrijven in onze gemeente. We maken ons sterk voor een goed ondernemersklimaat en we vinden het nuttig de bedrijven ook echt te leren kennen. We horen graag wat onze ondernemers bezighoudt en of en hoe we ondernemen in Gemert-Bakel aantrekkelijker kunnen maken.

Onlangs waren we uitgenodigd bij HyTEPS. Eind 2007 is dit opgericht door Jorlan Peeters. Het bedrijf adviseert bedrijven bij het zo zuinig en efficiënt mogelijk met energie omgaan en garanderen dat elektrische installaties veilig en bedrijfszeker zijn. Of, zoals zij dat noemen: PowerQuality. Hoe groter een elektrische installatie, hoe meer apparaten er in gebruik zijn en op elkaar zijn aangesloten, hoe groter de kans is dat er ook problemen mee ontstaan. Want hoewel elk onderdeel of apparaat keurig voldoet aan alle technische normen en eisen, kan het samenvoegen ervan in grote systemen er toch voor zorgen dat het grote geheel niet goed functioneert. Dat gaat ten koste van efficiëntie, geeft kans op uitval of zelfs brandgevaar.

De hooggeschoolde technici van HyTEPS leveren specifieke kennis, diensten en in eigen beheer ontwikkelde technologisch innovatieve producten aan klanten in binnen- en buitenland.

U en ik profiteren indirect mee. Het is immers wel zo prettig als de bank, het ziekenhuis of de stroomleverancier geen problemen heeft. Mede dankzij Gimmerts vernuft.

HyTEPS draagt ook haar steentje bij aan (de economie van) Gemert-Bakel. Gasten worden ondergebracht in lokale hotelbedden en Jorlan neemt ze graag mee naar de lokale horeca.

En dan is er zijn andere grote trots: het monumentale kantoorpand, dat eind 2017 in gebruik is genomen. Bij de meeste mensen bekend als “De Wereldwinkel”. Niet vreemd, want maar liefst 31 jaar was die in dit pand gevestigd. Toen die sloot stond het pand leeg. Ze kochten dit van de gemeente en hebben het pand helemaal gerenoveerd. Met groot respect voor de lange historie van dit laatste overblijfsel van het oude Gasthuis. Begin vorige eeuw gebouwd als ziekenhuis voor “lijders aan besmettelijke ziekten”. Genoemd naar Sint Rochus, patroon tegen pest en andere besmettelijke ziekten. Na de sloop van het Gasthuis, begin 70er jaren, heeft het de Sociale Dienst, weekblad De Streek en soos Dixie gehuisvest en uiteindelijk de Wereldwinkel. Een achtergrond die Jorlan met behulp van de Heemkundekring helemaal heeft nagezocht.

Terwijl wij een rondleiding kregen vertelde hij enthousiast over de wens om het pand een goede toekomst te geven en de moeite en energie die erin is gestoken om dat voor elkaar te krijgen. Een behoorlijke klus, maar het resultaat mag er zijn. Zo is een monument voor Gemert behouden.

We danken Jorlan en Jeanine voor de gastvrije en openhartige ontvangst. We gunnen dit lokale bedrijf alle succes en hopen dat er nog vele mooie projecten mogen worden gerealiseerd.

Het CDA gaat regelmatig bij een bedrijf op bezoek.

Zijn we ook bij u welkom, dan horen we graag van u.

Namens de CDA-fractie,

Rick van Kessel