18 maart 2016

CDA Gemert-Bakel wil graag uw mening horen over de toestand van de wegen en afwaardering N616 naar 60 km

Toestand van de wegen

In de tweede helft van 2016 zal de gemeenteraad zich buigen over het wegenbeheerplan. Dit beleid is, mede door de bezuinigingen in 2013 vastgesteld. Dit beleid houdt in dat wegen en fietspaden gekeurd worden aan de hand van een kwaliteitstoets. De wegen vallen in een categorie van A+ tot D. Waarbij A+ staat voor zeer goede kwaliteit en de wegen en fietspaden die in categorie D vallen zijn van slechte kwaliteit en vaak ontstaan er gevaarlijke situaties. De waarschuwingsgrens ligt bij categorie B. Dit betekent dat er klein onderhoud nodig is of binnen vijf jaar groot onderhoud. Momenteel  worden er vaak investeringen gedaan in wegen om de kwaliteit te conserveren, zodat achteruitgang wordt beperkt. Het nadeel hiervan is dat wegen vaak opgelapt worden en de echte problemen niet aangepakt worden. Het voordeel is dat dit een enorme kostenbesparing voor de gemeente oplevert, zoals ook bedoeld was in het vastgestelde beleid van 2013.
Daarnaast wordt er ook gekeken bij het onderhoud van onze wegen en fietspaden of er ook andere zaken aangepakt moeten worden. Bijvoorbeeld de riolering die onder de weg ligt.

Het beleid wordt nu 3,5 jaar gehanteerd. Het CDA is benieuwd naar uw mening. Wat vindt u van de kwaliteit van de wegen? Ontstaan onveilige situaties door dit beleid volgens u? En wat en waar is die onveilige situatie dan? Is dit een gevoel of zijn er werkelijk al ongelukken gebeurd? En waar gaat het juist heel goed en vindt u dat we dit op meerdere plaatsen moeten doen?

Graag willen we in gesprek met u, om uw bevindingen mee te nemen in de besluiten die we moeten nemen later dit jaar. We zullen u hiervoor binnenkort uitnodigen tijdens een openbare bijeenkomst over dit onderwerp.

Heeft nu  nu al vragen en/of opmerkingen over de wegen en fietspaden dan kunt u contact opnemen met Willeke van Zeeland (06-82876420/[email protected]06-82876420/[email protected]).

Afwaardering N616 naar 60km weg.

In de laatste commissievergadering van Economie en Sport gaf wethouder Hoppezak aan dat na de aanleg van de nieuwe Noord-om de verbindingsweg naar Erp afgewaardeerd gaat  worden naar 60 km. Dit is het stuk vanuit de Pandelaar naar de brug over de Aa aan de Koksedijk.

Van een provinciale weg wordt dit dan een gemeenteweg. De provincie draagt hem over met de financiële middelen om de  weg te onderhouden. Omdat men vanuit de Provincie wil dat het een 60km weg wordt komt er ook geld mee om de weg hierop aan te passen (snelheidsremmende maatregelen).

Dat deze weg een gemeenteweg wordt vinden we als CDA geen probleem maar wel dat  de snelheid op deze weg terug gebracht wordt naar 60km. Dit onder het mom van veiligheid . Wij vragen ons af of dit ook veiliger is ? Geen  middenstreep meer en de wegen van rechts krijgen voorrang dat is de bedoeling. Door de verkeer remmende maatregelen wordt het moeilijker voor vrachtauto’s en plaatselijk landbouwverkeer.

Gemert-Bakel is al moeilijk te bereiken en door de snelheidsbeperkingen zal het nog meer tijd kosten om in Gemert-kern te komen.

Op Gemerts grondgebied hebben we het over ongeveer 1.7 km. Als ook nog dezelfde weg, de N616 naar Erp dezelfde  beperking krijgt dan hebben we het nog eens over ongeveer 4km weg waarvan de snelheid teruggebracht wordt.

CDA Gemert-Bakel wil samen met de raadsleden van de gemeente Veghel in gesprek of we dit nog wel moeten willen. De eerste verkennende gesprekken geven duidelijk aan dat  dit ook in de gemeente Veghel ter discussie staat. Enkele jaren geleden is de verbindingsweg  Erp-Boekel ook hetzelfde aangepast en daar is uit de samenleving veel commentaar op gekomen. Uit een evaluatie  zal blijken of het oplevert wat men er van verwacht. De regelmatige  snelheidscontroles door de politie  geven in ieder geval veel ergernis . De weg nodigt uit om door te rijden maar dat mag dan niet, met als gevolg flinke  boetes.

We horen of zien graag uw mening over de toekomstige snelheid  en of verkeerskundige aanpassingen op deze weg.

Op onze website (www.cda.nl/noord-brabant/gemert-bakel)  kunt u in een pol aangeven wat uw standpunt is.

Wim Meulenmeesters. CDA Gemert-Bakel