06 februari 2019

CDA ORGANISEERT THEMABIJEENKOMST AANPAK ONDERMIJNING

Leer ondermijning herkennen en laten we samenwerken aan oplossingen

Wanneer: woensdag 13 februari
Hoe laat: 20:00 uur
Waar: Dientje in Gemert
Spreker: Jochem Spoorendonk

Ondermijnende criminaliteit, wat is dat nou eigenlijk?
De exacte definitie is moeilijk in een zin samen te vatten, maar grofweg betekent het de vermenging van de onderwereld en de bovenwereld. En het is een maatschappelijk probleem!

Praktijkvoorbeelden zijn er te over: De buurman die wiet verbouwt op zijn zolder waardoor brand kan ontstaan, drugsafvaldumpingen in onze natuur, burgers met name in ons buitengebied die met klem gevraagd wordt om hun schuur te verhuren, maar ook overlast gevende hangjongeren op een pleintje die ervoor zorgen dat omwonenden geen aangifte durven te doen. Ondermijnende criminaliteit raakt ons allemaal en we hebben er ook allemaal een mening over.

Graag gaan we met u in gesprek over wat ondermijning nu eigenlijk precies inhoudt en welke vormen van ondermijning er zijn. We gaan met elkaar antwoord geven op de vraag “komt dit ook bij mij in de buurt voor of is het een ver van mijn bed show?” en “kan ik zelf bijdragen aan het terugdringen hiervan?”.

Tijdens een Themabijeenkomst Ondermijning die het CDA Gemert-Bakel organiseert op woensdag 13 februari a.s. om 20.00 uur bij Dientje in Gemert wordt hierop nader ingegaan. Iedereen die hier interesse in heeft en er meer over wil weten is natuurlijk van harte welkom.

De hoofdspreker van de avond is Jochem Spoorendonk. Hij is in het verleden werkzaam geweest bij de politie, Taskforce Brabant Zeeland en momenteel is hij Projectleider Aanpak Ondermijning voor de provincie Noord-Brabant. Op een scherpe en boeiende wijze zal Jochem ons een fascinerend maar ook ontluisterend beeld geven wat ondermijnende criminaliteit nu precies is en hoe de georganiseerde misdaad hierbij te werk gaan. Hierbij zal er duidelijk gemaakt worden in welke gedaanten, zowel de meer herkenbare als de onherkenbare en onverwachte, het voorkomt. Het raakt al veel mensen en het zal er nog meer gaan raken. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je ondermijning kan herkennen en wat je er zelf aan kan doen, maar ook hoe de politie en recherche hierbij geholpen kunnen worden.

Het belooft in ieder geval een boeiende avond te worden.

Wij hopen u te zien op woensdagavond 13 februari bij Dientje in Gemert.

Onze raadsleden en wethouders zullen ook aanwezig zijn.

Thijs van den Elsen Raadslid

CDA Gemert-Bakel