28 juni 2021

CDA wil behoud (buurt)bussen in Gemert-Bakel

Afgelopen week was er in het Eindhovens Dagblad te lezen dat busmaatschappijen Hermes en Arriva de dienstregeling voor 2022 strek willen versoberen. Als argumentatie wordt het fors mindere gebruik in 2020 en begin 2021 aangehaald. Het CDA Gemert-Bakel heeft vraagtekens bij deze argumentatie. Het is namelijk logisch dat er door Corona flink minder mensen gebruik maakten en maken van het Openbaar Vervoer(OV). Dit werd zelfs door het Rijk en RIVM ontmoedigd. Juist nu de situatie zich sterk aan het verbeteren is richting de normale gang van zaken is schrappen een slecht idee en volkomen onlogisch.

Het CDA Gemert-Bakel wil dat onze gemeente goed bereikbaar blijft, ook met het openbaar vervoer. Daar zetten wij ons voor in. Daarom stelde het CDA in de commissievergadering afgelopen week aan het college de vraag of het voorgenomen versoberen ook gevolgen heeft voor Gemert-Bakel. En ja, die gevolgen blijken er te zijn en dat is schrikken. Zo blijkt o.a. dat Hermes de lijn 155 van Veghel naar Gemert wil schrappen. Hierdoor zou de dorpskern van Handel compleet van het OV worden afgesneden waardoor reizen met de bus voor hen geen mogelijkheid meer is. Hiermee wordt onze gemeente minder bereikbaar en hebben onze inwoners minder opties om met de bus verder te reizen.

Eveneens blijkt dat Arriva het aantal ritten op de buslijn 23 (Boxmeer – Helmond), de enige en essentiële buslijn die door Bakel, Milheeze en de Rips komt, flink wil gaan verminderen. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld minder met de bus naar Boxmeer of Helmond om daar met de trein verder te reizen naar waar ze studeren. Door het weinige aantal ritten dat dan overblijft of het verdwijnen daarvan dreigt de situatie dat onze inwoners veel minder mogelijkheden krijgen om te reizen met het OV, de dorpen slechter bereikbaar worden en de ritten die overblijven overvol zijn. Voor het CDA Gemert-Bakel is dit onacceptabel en mag dit gewoon niet gebeuren. Buslijnen 321, 322 en 323 en buurtbus 268 blijven intact al is er wel de overweging om de 321 in vakantieperiodes en met feestdagen minder tot niet te laten rijden. Gelukkig vernamen wij bij de antwoorden op onze vragen dat het college, en in het bijzonder portefeuillehouder Willeke van Zeeland, bij het bekend worden hiervan direct hiertegen in actie is gekomen samen met de gemeenten in de regio waar deze buslijnen ook doorheen rijden. De insteek is dat deze behouden moeten blijven zodat inwoners met de bus kunnen reizen wanneer ze dat willen en moeten.

Tegelijkertijd hebben wij ook nog gevraagd naar de aanleg van een bushalte bij Bronlaak op het grondgebied van de gemeente Sint-Anthonis. Het CDA heeft hiervoor twee jaar terug een motie ingediend. Er zijn hierover inmiddels afspraken gemaakt met Sint-Anthonis en de bal ligt nu bij hen om dit te realiseren. Wij houden u ook hiervan op de hoogte.

Thijs van den Elsen
Raadslid CDA Gemert-Bakel