05 april 2021

CDA wil behoud van oversteekplaatsen op N272

Bij de provincie is men bezig met de planvorming voor de toekomstige inrichting van de N272/N615 tussen Gemert en Beek en Donk. Het doel is de doorstroming van verkeer te verbeteren en veiligheid te vergroten. Voor locaties die aangepakt worden zijn zogenaamde knelpunten opgesteld. Hiervoor zijn verschillende scenario’s uitgewerkt waar t/m 29 maart op gereageerd kon worden. O.a. de situatie bij de Beekse brug wordt aangepakt. Ook op Gemerts grondgebied liggen er diverse knelpunten. Het CDA heeft hierover al met diverse mensen gesproken en neemt de zorgen serieus. Dit zullen wij blijven doen. Graag lichten wij er een paar punten uit met ons standpunt.

Bij de rotonde op de West-Om is er vaak veel vertraging. Ter verbetering van de doorstroming wordt er een turborotonde voorzien, maar verdwijnt de aansluiting van de Broekstraat en de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Even verderop wordt ook de oversteek Groenendaal afgesloten. Het CDA is voor aanleg van een turborotonde, maar wij willen behoud van de aansluiting Broekstraat en de beide oversteekplaatsen. De twee oversteekplaatsen worden door veel fietsers en wandelaars gebruikt voor ontspanning en recreatie vanwege de vele routes in de omgeving. Tevens bieden zij een goede gelegenheid om de bushalte op de West-Om te bereiken vanuit het buitengebied en De Mortel. Dit alles moet gehandhaafd blijven. Het verlengen van de Broekstraat door een parallelweg met aansluiting op het kruispunt met de Peeleindseweg is een onzalig idee. Dit trekt extra (sluip)verkeer aan en daar is deze straat niet op berekend. Bovendien levert extra verkeer risico’s op voor de aansluiting op de Oudestraat en dat is onwenselijk. Afsluiting van de Groenendaal voor gemotoriseerd verkeer is een optie, maar dan kan wat het CDA betreft daar prima een fiets- en voetgangerstunnel komen zoals ook op de Eeuwsel voorzien is. Als dat daar een mogelijkheid is, kan dat hier ook.

Ook de rotonde bij de Oudestraat zal aangepakt worden aangezien het met name voor fietsers daar vaak onveilig is. Het CDA staat hierbij achter het voorkeursalternatief van de provincie waarbij er aan beide zijden van de rotonde vrij liggende fietspaden komen. Fietsers hebben hierbij weliswaar geen voorrang meer, maar de veiligheid zal met sprongen vooruitgaan nu zij aan twee zijden kunnen oversteken. Dit is een duidelijke verbetering t.o.v. de huidige situatie.

De oversteek bij Eeuwsel voor fietsers en voetgangers wordt veel gebruikt, onder andere door schoolgaande jeugd. Tegelijkertijd wordt deze ook als onveilig gezien. Vanwege het gebruik is belangrijk dat deze oversteek behouden blijft. De provincie neigt naar het aanleggen van een fietsers- en voetgangerstunnel. Wat het CDA betreft moet deze er zeker komen.

En hoe nu verder? De gemeente krijgt nog de kans om haar input te geven. De provincie bepaalt uiteindelijk wat de definitieve plannen zullen worden. Op initiatief van het CDA krijgt het college in de raadsvergadering van 22 april input mee en de opdracht om er alles aan te doen onze standpunten door de provincie gerealiseerd te krijgen.

Thijs van den Elsen
CDA Gemert-Bakel

[email protected]

06-52636552

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.