23 augustus 2011

Centrumvisie: Aantrekkelijk maar momenteel niet uitvoerbaar

Vlak voor de vakantie heeft de gemeenteraad de Centrumvisie over de toekomst van het Gemertse centrum besproken. Het CDA vindt dit een aantrekkelijk plan waaraan door de betrokkenen met veel energie is gewerkt.  Wij als fractie achten de centrumvisie met het oog op de slechte economische en financiële situatie  en de onduidelijkheid over het kasteel en de Rooye Asch niet uitvoerbaar. Wij leggen graag aan u uit waarom.

In de centrumvisie staat geschreven dat de toekomstige invulling van het kasteel essentieel is voor de ontwikkeling van het centrum van Gemert. Wij als CDA-fractie staan hier achter, maar dan moet er wel duidelijkheid zijn over de toekomstige invulling. Deze is er dus nog niet en volgens de paters is er nog geen zicht op het afronden van de onderhandelingen. Daarnaast staat de ontwikkeling van de camping Rooye Asch ook nog steeds stil. Zowel de ontwikkeling van het kasteel als die van de camping bij de Rooye Asch zijn absoluut noodzakelijk om de volgens de centrumvisie verwachte 1000 extra toeristen naar Gemert te halen. De centrumvisie kan volgens het CDA niet worden uitgevoerd omdat de plannen en de financiën momenteel nog niet rond zijn.

De afgelopen weken hebben we ook in de krant kunnen lezen dat de gemeentelijke financiën er slecht aan toe zijn; er moet hard bezuinigd worden. Onlangs berichtte wethouder Bieleveld nog over een tegenvaller van 1,8 miljoen op de begroting en hij gaf hierbij meteen aan dat de prioriteit nu toch echt lag bij het terugdringen van de tekorten. Forse investeringen van de gemeente zijn volgens het CDA op korte termijn dan ook niet te verwachten. Omdat deze investeringen broodnodig zijn voor de herinrichting van het centrum vinden wij dat dit niet kan.

Er wordt in de centrumvisie ook gesproken over een flinke bijdrage van de ondernemers. De situatie voor de ondernemers is momenteel verre van optimaal. Zij hebben momenteel te weinig vet op de botten en het kost hen al moeite genoeg om het hoofd boven water te houden. Verder is de economische toekomst in deze tijd hoogst onzeker. Een flinke bijdrage zit er volgens het CDA nu dus niet in. Als het economisch gezien weer beter gaat dan valt hierover wel te praten. De ondernemers zullen immers ook profiteren van het opknappen van het centrum.

In de centrumvisie staat dat met de invoering van betaald parkeren en de inkomsten daaruit het centrum kan worden opgeknapt. Wij als fractie zijn hier faliekant tegen en betaald parkeren is voor ons onbespreekbaar. Naar de inkomsten hieruit is het gissen omdat men het gedrag van de mensen niet kent. Wij denken dat zij op plaatsen zullen gaan parkeren waar niet betaald hoeft te worden. Dit zorgt alleen maar voor extra overlast in de straten rondom het centrum.  Burgers en ondernemers zullen verder voor de kosten gaan opdraaien. Voor ondernemers wordt in de eerste 18 maanden na invoering een flinke daling van de omzet verwacht. Inkomsten zullen sterk teruglopen en het zal nog moeilijker zijn dan nu om het hoofd boven water te houden. Een aantal ondernemers zal failliet gaan of uit Gemert vertrekken. De leegstand die nu al zichtbaar is zal nog verder toenemen en dat komt de aantrekkelijkheid van ons centrum niet ten goede. In Gemert ga je even een boodschap doen en betaal je niet om een hele dag te gaan winkelen. Betaald parkeren zal meer kwaad dan goed doen. Wij als CDA wijzen betaald parkeren dan ook resoluut af. De door het college uitgebrachte centrumvisie steunt ons hierin doordat er allerlei argumenten worden aangehaald die bepleiten waarom het betaald parkeren niet nodig is. Helaas blijft het college in vergaderingen nog steeds halsstarrig vasthouden aan betaald parkeren. Het is dus hoog tijd dat zij een realistische bril opzetten en dit idee schrappen in het belang van het centrum. Wij moeten niet door schade en schande wijs worden.

Wij vinden het tot slot spijtig dat Lokale Realisten en Dorpspartij onze realistisch kritische blik niet delen. Wij als CDA staan zeker achter de centrumvisie, maar door de onduidelijkheid m.b.t. het kasteel en de Rooye Asch, de slechte gemeentelijke financiën en de huidige economische staat van de meeste ondernemers achten wij deze momenteel niet uitvoerbaar.

CDA-fractie Gemert-Bakel

Thijs van den Elsen