28 maart 2019

Consultatiebureau hoort in Bakel

Een tijdje terug kondigde de Zorgboog aan dat de consultatiebureaus in Bakel, De Rips en Elsendorp per 1 maart gesloten zouden worden. Er blijft in Bakel wel de mogelijkheid het spreekuur van de wijkverpleegkundige te bezoeken maar voor een medisch onderzoek, de controle van de ontwikkeling van het kind en inentingen moeten ouders voortaan naar Gemert.

Een besluit waarmee de gemeente ruim 18.000 euro bespaart. Maar zonder directe gevolgen voor de zorg, er zou immers bespaard worden op geld dat nu naar huur van panden gaat. Goede zorg staat bij het CDA voorop. De zorg leek gegarandeerd. Daarom hebben we destijds in kunnen stemmen met de bezuiniging. Maar nu blijkt dat de zorg aan ouders en hun kind toch in de knel komt. En dat kan niet. Want voor het CDA staat voorop dat iedereen de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft. We hebben direct schriftelijke vragen gesteld over het genomen besluit. Want als er weinig gebruik wordt gemaakt van een bureau dan is sluiting een logisch gevolg. Echter in Bakel blijkt het tegendeel, er is 40 keer per jaar een consultatiebureau op vrijdagochtend met gemiddeld 20 kinderen per ochtend. De behoefte aan een consultatiebureau in Bakel is dus groot!

Ouders die voorheen met hun kind naar het consultatiebureau in Bakel konden moeten daarvoor nu de auto in naar Gemert. Daarmee verhoog je de drempel om met je kind naar het consultatiebureau te gaan. Daarnaast zou het veel logischer zijn om 1 of 2 medewerkers naar Bakel te laten rijden in plaats van 20 ouders naar Gemert. Wij als CDA vinden dat hulp vinden en vragen laagdrempelig moet zijn en blijven.

De Stem van Bakel heeft een brief gestuurd naar alle Bakelse raadsleden. Daarin uit ook zij hun zorg over de sluiting van het consultatiebureau. Eén van de genoemde argumenten is dat het aantal niet gevaccineerde kinderen zal oplopen. Landelijk zie je al dat dit onder druk komt te staan en dat is een gevaar voor zowel gevaccineerde als niet gevaccineerde kinderen. De GGD heeft eerder al berekend dat in Bakel 5% van de kinderen geen of niet alle vaccinaties heeft ontvangen. Loopt dit percentage verder op dan ontstaan er risico’s voor de gezondheid van onze kinderen.

Wat is nu onze wens? Helaas is het zo dat we in onze gemeente ieder (zorg)dubbeltje een paar keer om moeten draaien voordat we het uit kunnen geven. Maar wij als CDA vinden dat iedereen die zorg nodig heeft die ook moet krijgen. Wij vinden dat onze kinderen moeten kunnen opgroeien in een veilige omgeving waar de zorg laagdrempelig is en dichtbij. Bij de sluiting van het consultatiebureau is niet gekeken naar alternatieve betaalbare locaties in Bakel en wij vinden dat de gemeente dit alsnog moet doen. Zo willen we op een goede manier tegen lage kosten toch ons consultatiebureau behouden.

Anita Relou
CDA Gemert-Bakel