14 oktober 2020

de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

De meeste inwoners zullen wel eens van de APV gehoord hebben maar wat is nu de Algemene Plaatselijke Verordening precies?
De APV is een gemeentelijke verordening. De APV is een verzameling van regels die door elke gemeente in Nederland afzonderlijk wordt opgesteld en geldt voor iedereen binnen die gemeente. De regeling heeft als doel de dorpen en steden netjes en leefbaar te houden.

Omdat heel veel inwoners op verschillende manieren gebruik maken van de openbare ruimte zijn er in de APV verschillende categorieën regels opgenomen. Daarom wordt de APV ook wel omschreven als “vangnet voor alle regels die niet ergens anders reeds geregeld zijn”.
De regels welke zijn opgenomen in de APV, zijn vaak ook een aanvulling op landelijke regels, die vastgelegd zijn in wetgeving.

CDA Gemert-Bakel is van mening dat er zo min mogelijk regels moeten zijn, maar helemaal zonder afspraken kunnen we natuurlijk niet. Om te kunnen handhaven moet er wel duidelijk geformuleerd zijn wat wel en wat niet kan.

In de afgelopen raadsvergadering is ons gevraagd om de nieuwe APV voor Gemert-Bakel vast te stellen. Het gaat hier voornamelijk om een wijziging van de reeds bestaande verordening die periodiek aanpassing verdient, door de altijd veranderende samenleving.

Wij vinden het goed dat de  opstellers van de nieuwe APV, de uitgangspunten van de gemeenteraad van 2007 nog steeds als uitgangspunt  hebben gebruikt bij het opstellen van deze nieuwe APV. Uitgangspunten dat we niet langer de regelende gemeente willen zijn, maar dat we vertrouwen schenken aan het zelfregulerende vermogen van onze burgers, maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het CDA staat nog steeds volledig achter dit uitgangspunt.

Onze nieuwe APV bevat voornamelijk tekstuele aanpassingen.
Over een aantal inhoudelijke wijzigingen hebben wij in de commissie vragen gesteld.

Naar aanleiding van deze beantwoording hebben wij een amendement ingediend wat is overgenomen door het college.

Met dit amendement hebben we een aantal correcties en aanpassingen aangebracht in de nieuwe APV. Hiermede hebben we o.a. een aantal beperkingen voorkomen bij het organiseren van incidentele festiviteiten in onze gemeente. Wij vinden het belangrijk dat Gemert-Bakel een bruisende gemeente blijft met voldoende mogelijkheden voor diverse initiatieven.

Voor het CDA is verder zeer belangrijk dat conform ons verzoek in de raadsvergadering van 12 december 2019 voortaan lachgas is opgenomen in de APV in het kader van een verbod van drugshandel op straat en een verbod van openlijk drugsgebruik op straat.

Lachgas wordt steeds vaker en in grotere hoeveelheden gebruikt als drugs, met name door jongeren. Met grote risico’s voor hun eigen gezondheid, maar ook voor anderen, bijvoorbeeld in het verkeer.

Wilt u naar aanleiding van dit artikel met ons in gesprek?
Of zijn er andere zaken die u graag met ons wil bespreken.
Neem dan vooral contact op. Wij zijn er voor U!

Let goed op elkaar en vooral; blijf allemaal (kern)gezond!

Joris van Loon
06-53197616