10 oktober 2022

De mooie toekomst van het Commanderij College

In de raadsvergadering van afgelopen donderdag hebben wij het akkoord gegeven op het starten van een onderzoek naar een mooie toekomst van het Commanderij College. In dit onderzoek worden twee varianten meegenomen. Een voorkeursvariant bij het sportpark in Gemert, waarin we kansen kunnen benutten om sport en onderwijs dichter bij elkaar te brengen, om samenwerking tussen verschillende maatschappelijke partijen te stimuleren. En een vergelijkingsvariant, waarin juist gekeken wordt naar de mogelijkheden op de huidige locatie. Goed dat deze vergelijking gemaakt wordt zodat we – mocht een van de varianten niet haalbaar zijn – we niet alsnog een nieuw onderzoek moeten starten wat kostbare tijd kost.

Dat neemt niet weg dat wij met een kritische blik naar het proces blijven kijken om tot een toekomstbestendige middelbare school te komen in onze gemeente. Dit mede omdat het een erg grote uitgave gaat worden voor onze gemeente en we uiterst zorgvuldig moeten omgaan met het te doorlopen proces en met gemeenschapsgeld, zeker in een tijd als deze.

Een mooi vooruitzicht is het natuurlijk. Maar het betekent ook nogal wat, zeker als we een compleet nieuwe school neerzetten op een nieuwe plek, zoals op het sportpark. Het zal een flinke ingreep voor omwonenden, sportverenigingen die nu gebruik maken van het terrein en van sporthal 2, voor De Samenstroom etc. zijn. Daarom hebben wij ook onze zorg uitsproken over de geschetste planning. Begrijp ons niet verkeerd: als we eenmaal de knoop hebben doorgehakt dan hebben we de nieuwe school liever vandaag dan morgen. Maar laten we zorgvuldigheid wel boven snelheid plaatsen. Wij vinden het dan ook van groot belang dat het omgevingsproces - met omwonenden, die goed meegenomen moeten worden en inspraak moeten krijgen – uiterst zorgvuldig moet gebeuren. Of sportverenigingen, die niet het kind van de rekening mogen worden doordat er minder ruimte is in de sporthal voor hen.

Al met al zijn wij zeer positief over de plannen en kijken wij uit naar het vervolg proces. Want een middelbare school in onze gemeente is van belang voor de leefbaarheid en de schaalsprong die Gemert-Bakel aan het maken is.

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Erik Schoone