22 november 2021

Doen waar het om draait...is ook goede wegen en bereikbaarheid...

Gemert-Bakel heeft een goede infrastructuur van wegen en openbaar vervoer nodig die de optimale bereikbaarheid biedt aan onze mensen en bedrijven. Daarom zijn wij zeer blij met de vele wegen die in onze gemeente aangepakt zijn en worden, zoals bijvoorbeeld Sint Annastraat in Gemert, De Wijer en Stippelberg in Milheeze en de Dr. De Quayweg in De Mortel. De bereikbaarheid is niet alleen in de gemeente van groot belang, maar zeker ook van en naar onze gemeente. Denk dan bijvoorbeeld aan de studerenden onder ons. En dat baart ons als CDA Gemert-Bakel wel zorgen. Binnen onze gemeente dienen dan ook het openbaar vervoer (OV) en de bijbehorende bushaltes op orde te zijn. Goede fietsenstallingen is daarvan een voorbeeld en daarvoor zetten wij ons in.

Het bericht dat de buslijn 155 door Handel behouden blijft maakte ons natuurlijk heel erg blij. Dat is voor de leefbaarheid van Handel van groot belang! Dit resultaat is mede te danken aan de inspanning van de CDA-fractie en wethouder Willeke van Zeeland. Zij hebben bij de provincie en busmaatschappij gepleit voor het behouden van OV en dat is dus gelukt.

Om aandacht op onze bereikbaarheid met het OV te vestigen zullen wij als CDA Gemert-Bakel binnenkort gaan racen. Wij organiseren een OV-race waarin wij de knelpunten in beeld brengen. Dit zullen wij doen wanneer dit passend is binnen de maatregelen. Maar zeker in een zeer klein gezelschap i.v.m. de richtlijnen. Anders hadden wij u graag uitgenodigd gezellig met ons mee te reizen. Uiteraard zullen wij u hierover de komende tijd op de hoogte houden via onze social media kanalen en in de krant.

Het knelpunt Beekse Brug is er nog steeds. Er liggen al geruime tijd grootse plannen maar we praten er alleen maar over. Het wordt tijd voor actie. Want dit knelpunt moet opgelost worden. Daarom komen wij als gezamenlijke raad in actie en schrijven een brief aan de bestuurders van de provincie. Maar ook zullen wij onze CDA-statenfractie in Den Bosch (provincie) oproepen het knelpunt Beeksebrug integraal te blijven bekijken. Niet alleen kijken naar een goede oplossing voor Laarbeek. Maar juist ook voor de “achterliggende” gemeenten waar Gemert-Bakel toe behoort.

Een even zo groot knelpunt is de rotonde, waar de Gemertseweg en de N279 elkaar kruisen. Gezien de uitgestelde aanpak van de N279, is het van belang om dit punt eerder aan te pakken. Desnoods met een tijdelijk oplossing. Hier ligt wat ons betreft ook geen discussie over de noodzaak.

Wij blijven uiteraard tegen de lange omleiding bij Dierdonk en voor een 2*2 rijbaan, maar voor dat inzicht is schijnbaar meer tijd nodig helaas. We wachten hier de uitspraak van de  Raad van State verder af.

Mocht u hierover vragen hebben, of graag eens van gedachte met ons willen wisselen?
Neem dan vooral contact op, ik hoor graag van u!

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen