06 maart 2022

Durven kiezen

Politiek is keuzes maken. Dat is niet altijd eenvoudig, maar soms moet je. Een duivels dilemma...

Het is vast niet aan u voorbijgegaan. Campagnetijd. Er belanden verkiezingsprogramma's op de deurmat. Het is in campagnetijd makkelijk om te zeggen dat we alles willen realiseren wat op alle wensenlijstjes staat. Dat doen wij niet. Wij willen goede voorzieningen in alle kernen. Maar... financiële haalbaarheid is erg belangrijk. Wij, alle inwoners van Gemert-Bakel, betalen immers samen voor al die voorzieningen. Wij willen u geen worst voorhouden en staan voor het eerlijke verhaal. Het eerlijke verhaal van keuzes maken.

Over welke keuzes hebben we het dan? En wat is dan zo'n duivels dilemma? Bijvoorbeeld onderwijshuisvesting en een nieuw Cultuurhuis.

Door verouderde bebouwing én nieuwe woonwijken moeten we stevig investeren in de huisvesting van scholen, vooral in Gemert. Zo moet op de plek van de Berglarenschool een nieuw schoolgebouw komen. Samen met Stichting GOO en Jenaplanschool De Pandelaar moet worden bekeken wat de mogelijkheden zijn voor Gemert-Noord, aangezien De Samenstroom en De Pandelaar bijna vol zitten en er een nieuwe woonwijk bijkomt. Ook is het gebouw van het Commanderij College, locatie Macropedius, aan renovatie of misschien zelfs nieuwbouw toe. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan. U zult begrijpen dat er met deze plannen forse bedragen gemoeid zijn. Maar dat is de keuze die we willen en moeten maken.

Daar tegenover staat een verouderde Eendracht en Kunstlokaal. Vorige week stond in deze krant een interview met het bestuur daarvan. Een bevlogen verhaal! Maar ook een verhaal met zorgen over het gebouw, de Eendracht. ‘Het gebouw is op’, zo kopte het artikel. Ook uit gesprekken die wij met het bestuur van de Eendracht en Kunstlokaal hebben gevoerd, blijkt dit. Het CDA kan zich vinden in het geschetste verhaal en onderstreept het grote belang voor Gemert.

Het gaat weliswaar steeds beter met de gemeentelijke financiën, maar we kunnen niet onbegrensd geld uitgeven. Dat kunt u thuis ook niet. Welke keuzes we ook maken, we willen de rekening niet bij u neerleggen. Geen lastenverzwaring. Die lasten zijn immers al hoog genoeg! Daarom hebben wij in ons verkiezingsprogramma opgenomen dat wij voor nú geen ruimte zien voor een compleet nieuw cultuurhuis. Wel moeten we investeren in de huidige accommodaties.

Daarmee sluiten wij een nieuw Cultuurhuis dus niet uit. Het onderzoek naar de haalbaarheid hiervan en de afweging nieuwbouw of renovatie loopt nog. Wij wachten eerst rustig de uitkomst hiervan af. Zoals gezegd, wij staan voor het eerlijke verhaal en willen u niet de worst voorhouden dat er zowel direct nieuwe scholen gebouwd kunnen worden en alsook meteen een nieuw Cultuurhuis. We betalen hier met zijn allen de rekening voor. Blijkt dit in de nabije toekomst wél mogelijk? Dan zijn wij de laatste om mooie plannen te laten liggen!
Met Rick van Kessel (#9), Hanneke Coppens (#5) en Erik Schoone (#4) hebben we enthousiaste kandidaat-raadsleden op de lijst die graag aan de slag gaan met de cultuur- en onderwijshuisvesting in onze gemeente.

Stefan Janszen
Lijsttrekker CDA Gemert-Bakel