08 maart 2018

Ergens willen wonen en ergens kunnen komen

Enkele maanden geleden ben ik samen met Hendrik van Hout (onze jongste kandidaat) in gesprek gegaan met de leerlingenraad van het Commanderijcollege. Het ging natuurlijk over politiek, maar het was vooral een gesprek over wat jongeren bezig houdt en hoe ze hun toekomst zien. Op een gegeven moment stelde ik de vraag: Wie van jullie denkt later in Gemert-Bakel te blijven wonen? Een groot aantal vingers ging omhoog. Als redenen om te blijven noemden ze dat hier veel te doen is, de familie dichtbij is en dat ze zich hier thuis voelen. Er bleven ook veel vingers omlaag. Hebben jullie het dan niet naar je zin in Gemert-Bakel? Jawel, was het antwoord, maar Eindhoven is zo lastig bereikbaar….

Oftewel: ergens willen wonen en ergens kunnen komen is enorm belangrijk!

Het CDA heeft hier altijd sterk op ingezet. En dat willen we blijven doen. Daarom zijn dit ook twee belangrijke onderwerpen in ons verkiezingsprogramma.

Bouwen in alle kernen!
Een paar jaar geleden begonnen we ons echt zorgen te maken over hoe invulling te geven aan de lokale woonbehoeften. Nu zien we overal weer bouwontwikkelingen zoals Nazareth, Mickershof/de Bloemerd en Doonheide in Gemert, Leigraafhof in De Mortel, Kalkhoven en Johannes Keijzershof in Handel, Soersel en Neerakker in Bakel, Millekens en Kloosterweide in Milheeze.  Een belangrijk aspect hierbij vinden we voldoende groen in de wijken. Er zijn groennormen en het doel is die na te leven, maar helaas is dat soms niet logisch of haalbaar op een bepaalde locatie.  Daarom moet opnieuw naar de groennorm gekeken worden. Wij vinden dat er dan op een andere locatie extra geïnvesteerd moet worden in groen. En dan niet aan de andere kant van de gemeente maar in de buurt van de betreffende nieuwbouwlocatie.  Daarnaast moet er niet alleen naar kwantiteit van groen gekeken worden maar ook naar kwaliteit. En zo moeten we de balans blijven zoeken naar voldoen aan woonvraag en onze gemeente aantrekkelijk en groen houden.

Ergens kunnen komen!
Onze jeugd geeft het belang van goede bereikbaarheid aan, onze ondernemers vragen erom en ook veel mensen die buiten de gemeente werken staan regelmatig stiekem of hardop te mopperen bij de Beekse Brug. Snel oplossen dat knelpunt dus!
Maar de geplande lange omleiding van de N279, daar kunnen we nog steeds niet voor zijn. Pas het huidige tracé aan! Dat verbetert (volgens cijfers van de provincie!) de bereikbaarheid van de regio even goed en kost 50 miljoen minder! Mochten we deze strijd uiteindelijk toch verliezen, willen we Bakel volwaardig aangesloten hebben op het nieuwe tracé. Geen halve aansluiting! Er moet ook veel meer aandacht komen voor de gedupeerden, de mensen die last gaan krijgen van dit extra asfalt door hun tuin of over hun bedrijfslocatie. Wij zullen ons de komende vier jaar keihard voor hén en voor de bereikbaarheid van Gemert-Bakel in blijven zetten. Daar mag u ons keihard op afrekenen. Afspraak is afspraak is aanspraak!

Op naar een KERNgezond Gemert-Bakel.

Inge van Dijk