14 december 2017

Even voorstellen: Hendrik van Hout

Gemeentes hebben een belangrijke rol op het gebied van jeugdbeleid. Er wordt helaas vaak gesproken óver jongeren, maar zelden mét jongeren. Het CDA Gemert-Bakel wil daar verandering
in brengen. Jongeren zijn vaak actief binnen verenigingen en weten als geen ander wat er beter
kan. Nu er bijna verkiezingen zijn, en alle partijen druk bezig zijn met het opstellen van de kandidatenlijsten en het schrijven van de verkiezingsprogramma’s, willen we de stem van jongeren goed laten doorklinken zodat ook na de verkiezingen de jongeren echt een stem hebben in onze gemeente.
Daarom ben ik erg blij en trots dat ik bekend mag maken dat ik ook op de kandidatenlijst van het CDA Gemert-Bakel sta.

Ik zal mezelf even voorstellen: ik ben Hendrik van Hout, ik ben 17 jaar en woon in Bakel. Ik zit in het examenjaar van het Willibrord Gymnasium in Deurne, en ben via-via bij het CDA terechtgekomen. Nu draai ik alweer een half jaar met veel plezier mee in de fractievergaderingen.
Ik wil me heel nadrukkelijk inzetten om het geluid van jongeren in de gemeenteraad te laten horen. Dit begint natuurlijk al bij het verkiezingsprogramma en de campagne. Daarom heb ik de afgelopen tijd telefonisch contact gezocht met jongeren die betrokken zijn bij de gemeente. Om nog een beter beeld te krijgen van wat jongeren bezighoudt, zijn lijsttrekker Inge van Dijk en ik vorige week vrijdag langsgegaan bij de leerlingenraad van het Commanderij College, locatie Sleutelbosch. Aan al deze jongeren hebben we twee vragen gesteld: wat gaat er goed, en wat kan er beter? Het was goed om te horen dat deze jongeren over het algemeen positief zijn over onze gemeente. De verbeterpunten die ze ons hebben gegeven, nemen we mee in ons verkiezingsprogramma of pakken we voor die tijd op. Sommige zaken zijn namelijk zo concreet en actueel dat we ze niet willen laten liggen. Ook hebben we uitvoerig over onderwerpen als drugs en alcohol gepraat.

Het CDA Gemert-Bakel wil de nadruk leggen op de positieve bijdrage die jongeren kunnen leveren. Het gaat namelijk vaak over “problemen” die jongeren veroorzaken, maar dit geldt maar voor een kleine groep. De grootste groep jongeren willen graag een positieve bijdrage leveren aan onze gemeente. Dat was de gemene deler tussen bijna alle jongeren die ik geïnterviewd heb: ze vonden het allemaal fijn om gehoord te worden, en hadden allemaal goede ideeën over hoe onze gemeente vooruit kan gaan.

Mensen zien jongeren vaak als ‘de toekomst’, maar CDA Gemert-Bakel denkt dat jongeren ook nu al een rol van betekenis kunnen spelen, en in ieder geval serieus gehoord moeten worden. Daarom zullen wij doorgaan met het horen van jongeren, en zal ik u daar vanaf deze plek regelmatig op de hoogte van houden. We zijn het immers allemaal eens dat het belangrijk is om uwKERNgezond te houden, ook voor jonge mensen.

Hartelijke groet,

Hendrik van Hout
06-19505649
(Wil jij ook meepraten over jeugdbeleid, of heb je goede ideeën? Bel me dan, of stuur me een appje!)