31 oktober 2022

Extra steun voor minima

Steeds meer van onze inwoners hebben moeite met rondkomen. Gelukkig zijn er voor de mensen met de laagste inkomens aanvullende regelingen waar ze een beroep op kunnen doen. Bij een inkomen van maximaal 110% van het bijstandsniveau komen ze hiervoor in aanmerking.

Het CDA wil dat die norm naar 120% wordt opgetrokken. Dan komen er meer mensen in aanmerking voor o.a. bijzondere bijstand, de kledingbank. Bovendien helpt het om de “armoedeval” te voorkomen bij het aan het werk gaan vanuit een uitkering; ook bij een iets hoger loon kan dan nog van de aanvullende regelingen gebruik gemaakt worden.

Gemert-Bakel werkt voor de zorg met de omliggende gemeenten samen in de GR-Peelgemeenten. Een organisatie die het mede mogelijk maakt onze inwoners de juiste zorg te leveren en waar het CDA achter staat. In 2023 wordt onderzocht of het optrekken van de grens naar 120% voor de gehele GR-Peelgemeenten mogelijk is. Dit vindt het CDA te vrijblijvend. Daarom roept het CDA, hopelijk gesteund door de gehele raad, komende raadvergadering college op zich vol voor het GR-Peelgemeenten-breed verhogen naar 120% in te zetten. En voorbereidingen te treffen, zodat áls de norm is opgetrokken, onze inwoners zo snel mogelijk worden geholpen.

Om mensen met hoge energiekosten te steunen, keert de Rijksoverheid een energietoeslag van 1300 Euro uit. De Rijksoverheid hanteert 120% van het sociale minimum als norm. We kennen de verhalen van mensen die geen energietoeslag krijgen, omdat ze maar een paar euro teveel verdienen. Toch is het CDA tegen het verhogen van de grens naar 130%. Wij zijn een voorstander van zorgvuldig maatwerk.

Het gaat hier niet om een algemene uitkering, maar om geld vanwege hoge energiekosten. Nadeel van een hogere inkomensgrens is dat ook meer wordt uitgekeerd aan mensen zonder hoge energiekosten. Het CDA ziet dat geld liever terecht komen bij mensen die het wél daarvoor nodig hebben. Bovendien moet de gemeente alles boven de 120% zélf, uit de gemeentekas betalen.

Bij goed toegepast maatwerk kunnen we ook mensen helpen die “teveel” verdienen, wanneer uit de inkomens- en vermogenstoets én uit de energierekening blijkt dat hulp op zijn plaats is. Ze moeten zich wel zelf melden. Daarom hebben we er bij wethouder Steeghs op aangedrongen ervoor te zorgen dat deze maatwerkregeling bekender wordt, bijvoorbeeld door als gemeente zelf mensen die zijn afgewezen te benaderen.

Namens het CDA Gemert-Bakel

Rick van Kessel