19 december 2022

Fijne feestdagen

Bijna breekt Kerst weer aan en is het jaar voorbij. Afgelopen donderdag hadden wij onze laatste raadsvergadering van 2022. Hierin heeft het CDA Gemert-Bakel de aandacht gevestigd op energiecompensatie voor verenigingen, cultuurinstellingen en maatschappelijke voorzieningen. Waarom? Ook bij hen zorgt een fors stijgende energierekening dat zij in financiële nood dreigen te komen. Het CDA vindt dat zij een onmisbare maatschappelijke rol vervullen, als motor van de samenleving. Deze verenigingen en instellingen mogen niet verloren gaan. Daarnaast is het ook bijzonder onwenselijk wanneer kinderen hun abonnement bij een vereniging zouden moeten opzeggen, of niet langer gebruik kunnen maken van een maatschappelijke voorziening vanwege te sterk stijgende kosten voor een lidmaatschap.

Gelukkig ziet het Rijk deze problematiek ook en wordt er extra geld aan gemeenten beschikbaar gesteld vanwege de sterk gestegen energieprijzen. Het probleem is echter dat dit geld niet geoormerkt is. Met andere woorden, het is vrij besteedbaar. Ons CDA Tweede Kamerlid Inge van Dijk maakt zich er hard voor dat dit wel gebeurt, zodat het uitgegeven wordt aan verenigingen die hard getroffen worden. Aanleiding voor het CDA Gemert-Bakel om hier ook in onze gemeente voor te zorgen en daarvoor hebben wij een motie ingediend. Deze werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad zodat ook onze verenigingen op een steuntje kunnen rekenen wanneer zij in moeilijkheden komen.

Afgelopen vrijdag mochten we (alle politieke partijen) in het gemeentehuis een aantal klassen van het VMBO ontvangen voor een lesje gemeentepolitiek. Hoe gaat dat nou in zijn werk? Erg leuk om te zien en mee te doen. En mooi om te zien hoe alle politieke partijen in onze gemeente hier hun steentje aan willen bijdragen. Uiteindelijk hopen we allemaal dat we toekomstige gemeenteraadsleden kunnen klaarstomen, want het blijft een belangrijke en mooie taak om te verrichten. Ook interesse? Kom gerust een kijkje nemen!

Wij sluiten het jaar met de activiteiten van afgelopen week af. Een bewogen jaar met o.a. het einde van de 3e lockdown van corona (lang geleden), het uitbreken van een oorlog aan de Europese grens, een WK en natuurlijk gemeenteraadsverkiezingen waar wij weer veel CDA-zetels mochten verwelkomen. Een jaar met ups en downs.

Wij gaan genieten van de vrije dagen, maar blijven uiteraard bereikbaar. Vol goede moed en met enthousiasme kijken we ernaar uit om er een mooi 2023 van te maken voor Gemert-Bakel. Via deze weg wensen wij iedereen hele fijne feestdagen en alvast een goed 2023!

CDA Gemert-Bakel