12 april 2021

Haastige spoed is wél goed!

Opkomsttijden van ambulances in Gemert-Bakel staan al jaren onder druk. Het in oktober 2018 toegevoegde ambulancesteunpunt in Beek en Donk heeft daar helaas geen verbetering in gebracht. Dit is te lezen in een onlangs verschenen rapport, opgesteld door de Regionale ambulancevoorziening (RAV).

Het ambulancevervoer wordt in Zuidoost-Brabant uitgevoerd door de GGD. Niet de gemeenten, maar de zorgverzekeraars dragen de kosten. Ambulanceritten voor spoedeisende zorg worden verdeeld in twee categorieën. A-1 ritten zijn voor levensbedreigende zaken, waarbij men binnen vijftien minuten ter plaatste wil zijn. Bij A-2 ritten is geen direct levensgevaar, de gewenste maximale responstijd is dertig minuten. Het streven is 95% van de ritten op tijd, binnen de maximale responstijd, uit te voeren. Voor de A-1 ritten is de score voor de regio Zuid-Oost Brabant 93,9%, maar voor Gemert-Bakel is dat flink lager: 81,4%! Weliswaar was 96,3% binnen 18 minuten ter plekke, maar die paar extra minuten kunnen fataal zijn.
Van de A-2 ritten was in Gemert-Bakel 97 procent op tijd, een verbetering van de 94% van 2019.

De ambulancetijden zijn al jaren een probleem. Niet voor niets is Gemert-Bakel (met Oirschot) in 2000 als eerste gemeente gestart met de inzet van First Responders, een intensieve samenwerking tussen brandweer en ambulancezorg. First Responders zijn speciaal opgeleide brandweerlieden die o.a. bevoegd zijn om hartmassage uit te voeren en zuurstof toe te dienen.

Als spoedeisende medische hulpverlening nodig is, krijgen ze, net als de ambulance, een uitrukoproep van de meldkamer. Vaak zijn First Responders sneller ter plekke dan de ambulance, zodat de hulpverlening eerder kan beginnen. Dit redt levens.

Als we de keren dat de First Responders wel op tijd waren en de ambulance er langer dan een kwartier over deed, meetellen in de score voor Gemert-Bakel, was 84% van de A-1 inzetten op tijd.

Dat scheelt wel, maar is uiteraard bij lange na niet wat we graag zouden willen.

2020 was een bijzonder jaar. Veel van de te late ritten waren in maart, toen de eerste golf van het coronavirus in onze regio zijn piek bereikte. Maar de scores voor Gemert-Bakel zijn al jaren slecht.

Feit is dat Gemert-Bakel helemaal aan de buitenrand van de regio ligt. Daarom is het goed dat nu afspraken zijn gemaakt met de buurregio’s. Bij spoedritten wordt de dichtstbijzijnde ambulance of First Responder ingezet. Dat kan ook een ambulance uit de gemeenten Uden of Venray zijn. Dat laatste zou de situatie in De Rips moeten verbeteren.

Maar dat is niet genoeg. Kan de ambulance uit Beek en Donk dichterbij geplaatst worden? Kunnen meer gemeenten met First Responders werken om elders in de regio de druk op ambulances te verminderen, zodat ambulanceposten anders kunnen worden verdeeld? In de loop van dit jaar wordt het zogeheten spreidingsplan, de verdeling van de middelen over de regio, geëvalueerd. We hebben als gemeente beperkte invloed, maar we vertrouwen erop dat het college zijn uiterste best doet om in het nieuwe spreidingsplan verbetering voor Gemert-Bakel op te laten nemen.

CDA Gemert-Bakel

Rick van Kessel