26 januari 2012

Help, ik ben starter!

Betaalbaar wonen in Gemert-Bakel. Zowel in de huursfeer als in de koopsfeer (staters), is een terugkerend onderwerp op de agenda van de raadsleden van Gemert-Bakel. Zo wordt er door het College al heel lang gesproken over het gaan bouwen van betaalbare starterswoningen (< € 180.000). De markt vraagt er immers om en we kunnen inkomsten uit grondverkopen heel goed gebruiken om onze financiële positie te verbeteren. Twee belangrijke redenen om dit onderwerp hoge prioriteit te geven binnen Gemert-Bakel.

Maar wanneer kan een starter dan daadwerkelijk een dergelijke woning gaan kopen?
Helaas zien we deze betaalbare starterswoningen nog nergens terug in de bouwplannen. Wel worden er goede stappen gezet op het huurvlak maar dat is maar één kant van de huisvestingsmedaille.

Afgelopen donderdag kwam het plan Doonheide/Molenbroek in de Raad ter goedkeuring. Wederom een plan zonder de gewenste en beloofde betaalbare starterswoningen. En zo’n unieke kans om betaalbaar te gaan bouwen wilde het CDA niet voorbij laten gaan. Dus besloten we een motie in te dienen waarmee we het College opdracht gaven om op die locatie starterswoningen te gaan realiseren < € 180.000. Deze motie werd door het College overgenomen en ook de Raad was heel positief gestemd over ons initiatief en de motie werd dan ook breed ondersteund. De wethouder gaf aan dat het een uitdaging zal worden deze woningen daar gerealiseerd te gaan krijgen. Iets wat we niet helemaal begrijpen want dit is wat we gezamenlijk echt willen (Raad, inclusief het College). Wij zien de verkoopplannen dan ook met veel vertrouwen en belangstelling tegemoet. Wat ons wel zorgen baart … wat zou er gebeurd zijn als het CDA deze motie niet had ingediend …?

Het CDA zal zich ook de komende tijd hard maken voor betaalbaar wonen en alert blijven zodat kansen niet blijven liggen maar ook opgepakt worden! Later hierover meer.

Inge van Dijk
Thijs van den Elsen