15 februari 2021

Het centrumplan Gemert; regeren is vooruitzien

Na een weekje winterkou en de lockdown waar we al een tijd samen inzitten is het misschien lastig voor te stellen dat er weer volop bedrijvigheid is in hartje Gemert. Toch wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een nieuw centrumplan voor Gemert.

Het plan is nog niet helemaal af en moet nog in de gemeenteraad besproken worden, maar wij zijn nu al erg enthousiast. Een nieuw centrumplan schept weer mogelijkheden om gezamenlijk verder door te kijken naar de toekomst, ambities waar te maken, Gemert levendig te houden en op de kaart te blijven zetten. Het plan zit vol ambitie en vormt de start van talrijke projecten en plannen die de komende jaren in het centrum gerealiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld het terugbrengen van een stukje historie, het afwaarderen van de Komweg zodat er een parkachtige omgeving gerealiseerd kan worden rondom het oude van de Acker-terrein en het voormalige politiebureau. Dit oudste stukje Gemert hoort dan ook echt weer bij het centrum en zou eventueel met een cultuurhuis en OV-overstapplaats bij het van den Acker-terrein een mooie aanvulling zijn op het hart van Gemert. In het plan zijn nog twee andere mogelijke locaties voor een cultuurhuis. Onderzoek zal uit moeten wijzen welke locatie het meest voor de hand ligt en haalbaar en betaalbaar is, maar voor het CDA is bereikbaarheid en ontsluiting daarbij van groot belang. Een nieuwe publiekstrekker in het centrum is natuurlijk fantastisch, maar dan wel op een locatie waarbij we geen nieuwe problemen creëren met parkeren en verkeer. In het plan krijgt parkeren in het centrum overigens wel extra aandacht. Wij vinden het belangrijk dat bij de inrichting van het centrum voorzien is in parkeerplekken op de juiste plekken. Het centrumplan, zoals nu in potlood getekend is, zou zo’n 300 extra parkeerplaatsen toe kunnen voegen.

In het nieuwe centrumplan is aandacht voor groen, historie en ontwikkeling. Een ambitieus plan dat niet binnen enkele jaren gerealiseerd zal zijn. Maar regeren is vooruitzien en door nu de eerste stappen te zetten kunnen we ook in de toekomst blijven genieten van volop bedrijvigheid in hartje Gemert.

Benieuwd naar tekening en het centrumplan op hoofdlijnen? Via deze link kunt u deze bekijken: https://bit.ly/3jWxoGv. Wij horen graag wat u ervan vindt!

Heeft u nog ideeën voor het centrum? Bel of mail ons. Wij gaan graag met u in gesprek.

CDA Gemert-Bakel

Hanneke Coppens