11 juli 2019

Het zwembad; een keuze met hart, hoofd en ballen

Een nieuw zwembad, mits financieel verantwoord. Dat was onze verkiezingsbelofte (zie onze website voor het verkiezingsprogramma). Toch is onze keuze om het huidige zwembad te renoveren, een keuze met hart, hoofd en ballen. Dit dossier heeft binnen onze fractie voor uren van praten, discussiëren en veel emotie gezorgd. Want hoezeer wij ook willen geloven in het plan voor de Waterstroom en ondanks de waardering die we voor het initiatief hebben, er moet teveel geld bij.

Politiek is niet voor bange mensen en moeilijke beslissingen moeten ook genomen worden. Dit is er zo één. De keuze over de toekomst van zwemmen in onze gemeente is jaar op jaar door diverse colleges, met en zonder het CDA, doorgeschoven. Want het gaat om veel geld. En veel emotie. En mogelijk grote teleurstelling. Maar het huidige zwembad is echt op. Dus móest er beslist worden. Liefst voor nieuwbouw.

Het hele proces is er een geweest vergelijkbaar met een weg vol stoplichten die allemaal continu op oranje hebben gestaan. Eerst is door de verenigingen en gemeente geprobeerd een plan te maken. Dit plan bleek te duur. Daarna kwamen de verenigingen met de vraag of ze zelf een plan mochten uitwerken. Deze ruimte hebben we ze natuurlijk gegeven. Dit plan is getoetst door deskundigen die tot de conclusie kwamen dat er nog flink geld bij moest. Toen hebben de verenigingen nogmaals gevraagd om meer uitwerkingstijd voor hun plan en om met een 100% garantstelling te kunnen komen. Dit verder uitgewerkte plan bleek al duurder dan het oorspronkelijke plan. De garantsteller gaf ook aan dat er risico’s zijn dat het plan nog meer geld gaat kosten na verdere uitwerking. Daarnaast zouden er extra kosten komen voor rekening van de gemeente om de grond bouwrijp te maken, de kosten voor het openhouden van het huidige bad tijdens de bouw en een extra gevraagd voorbereidingskrediet door de verenigingen om het plan nogmaals verder uit te werken. Alleen al deze extra kosten gingenzo’n half miljoen eurobedragen. Kosten bovenop de 350.000 die de gemeente al jaarlijks uitgeeft aan zwemmen. Uitgaven die we nu, gezien de financiële positie en de tegenvallers in met name de zorgkosten, niet verantwoord vinden.

Daarom kiest het CDA er nu ook voor de knoop door te hakken en voor renovatie van het huidige bad te gaan. Met hart, hoofd en ballen! Nogmaals, politiek is niet voor bange mensen. Het CDA loopt niet weg voor haar verantwoordelijkheid. Dit is niet de keuze die we wílden maken, maar die we móeten maken. Hoe moeilijk we dat ook vinden. Het behouden van een zwemvoorziening staat voor ons voorop. En alleen renovatie biedt voldoende zekerheid dat we u niet hoeven te vragen alsnog de portemonnee te trekken.

Hanneke Dam, CDA Gemert-Bakel