26 februari 2019

Het zwembad; het kind niet met het badwater weggooien

Het kind met het badwater weggooien... Dit omschrijft een beetje het gevoel dat we hadden toen na maanden van hard werk en onderzoek bleek dat renovatie van het zwembad bij Fitland de beste keuze zou zijn. Een keuze waarbij verstand en gevoel niet op een lijn zitten. Een keuze die binnen onze fractie maar zeker ook daarbuiten voor de nodige gespreksstof heeft gezorgd. Maar waar zit hem dat dan in? Door renovatie van het bad bij Fitland behouden we de zwemvoorziening voor onze gemeente. En toch voelt het alsof we het kind, onze droom, met het badwater weggooien. De droom van een nieuw achtbaanszwembad, geïntegreerd binnen Molenbroek, waarbij de binnensportverenigingen samenwerken, blijkt te kostbaar. Ook een kleinere variant met een zesbaans bad, maar de integratie binnen Molenbroek minder is, scoort onvoldoende op financiële haalbaarheid.

Er is maandenlang intensief en hard gewerkt. Een groot compliment hiervoor. Het harde werk heeft alleen niet de conclusie opgeleverd die wij met de verenigingen graag hadden gezien. Nogmaals.... verstand en gevoel zitten hier niet op een lijn. Maar ondanks dat we onze droom niet graag laten varen, kunnen we het college volgen in hun voorstel om het bad bij Fitland te renoveren. Het ideaalplaatje is simpelweg te duur. We hebben in onze gemeente zo’n 30.000 inwoners te bedienen en zo’n enorme investering is dan niet in verhouding.

Maar hoe nu verder? We hebben een gesprek gehad met de zwemverenigingen. De verenigingen gaven aan nog een laatste haalbaarheidsonderzoek te willen doen. Zij zien mogelijkheden die nog niet bekeken zijn. We lopen niet weg voor moeilijke beslissingen, maar voelen dat we de verenigingen deze mogelijkheid niet kunnen ontzeggen. De keuze die we namelijk nu maken is er niet een voor enkele jaren, maar voor tientallen jaren. Wel is het voor ons van belang dat er binnen de begroting gebleven wordt. Ook willen we dat het onderzoek naar een nieuw scenario als opdracht aan het college van B&W wordt meegegeven. Zij kunnen dit oppakken in nauwe samenwerking met de zwemverenigingen. Wij willen appels met appels vergelijken en vinden het belangrijk dat het nog te onderzoeken scenario compleet is. Kortom; niet alleen het bouwen van het zwembad, maar ook de inrichting van de buitenruimte en de exploitatie. Tot slot vinden wij het belangrijk dat het nieuwe onderzoek geen maanden gaat duren. Als blijkt dat we uiteindelijk toch verder moeten met het scenario ‘Fitland’ dan moet er deze zomer al gerenoveerd worden. Daarom hebben we de wethouder gevraagd om bij de raadsvergadering in april met een nieuwe uitwerking te komen.

En Molenbroek dan? Wij vinden het van groot belang dat deze renovatie geen onnodige vertraging oploopt. Als er nu nog geen besluit over het zwembad genomen wordt, dan moeten de plannen voor Molenbroek toch door kunnen gaan...

Kortom; wij willen de zwemverenigingen de kans geven om er zo zeker van te zijn dat we geen kind met het badwater weggooien!

Hanneke Dam
 CDA Gemert-Bakel