08 februari 2021

In Bakel kan de schop in de grond!

Na veel inspraakbijeenkomsten, enquêtes, vergaderingen en kopjes koffie is het dan zo ver: het Wilbertsplein in Bakel (fase 1, gedeelte tussen entree kerk en de voormalige C1000 en de Gouden Leeuw) wordt flink opgeknapt en vernieuwd. Het plein, nu een troosteloze parkeerplaats, wordt weer het middelpunt van het dorp waar we met plezier kunnen verblijven. Een groene omgeving, verkeersluw, goede wandelpaden en een uniek waterelement wat verwijst naar de peellandbreuk welke door Bakel loopt. Een andere wens vanuit Bakel was het aanpakken van de rotonde, zodat er vanuit de Helmondsestraat een beter en open zicht op het Bakelse centrum ontstaat. Dit kan nu eveneens worden uitgevoerd. Voor het CDA ontwikkelingen waar we heel blij mee zijn!

Het ontwerp van het nieuwe plein is een jaar geleden al door de gemeenteraad goedgekeurd. In de afgelopen raadsvergadering is daar een aanvullend krediet beschikbaar voor gesteld zodat het plein in één keer goed kan worden aangepakt. Goed om te weten is dat de Stem van Bakel en de gemeente zelf middels subsidies en bijdragen al 50.000 euro aan extra baten hebben opgehaald en dat er een bedrag van 26.000 euro aan de gemeenteraad is gevraagd. Het CDA vindt het zeer mooi dat er vanuit Bakel is meegedacht waardoor deze extra baten zijn binnengehaald. Dat zegt veel over de betrokkenheid van Bakel bij dit plan. Alle partijen, met uitzondering van Sociaal Gemert-Bakel, konden dan ook instemmen met dit aanvullend krediet voor het Bakelse plein.

Wij zijn blij dat nu eindelijk de schop daadwerkelijk in de grond kan waarbij hopelijk Bakel al in de zomer kan genieten van een schitterend vergroend dorpsplein.

Multifunctionele accommodatie (MFA)
Een ander onderdeel uit het Centrumplan Bakel is het haalbaarheidsonderzoek naar een MFA in het centrum van Bakel. Het CDA vindt het ontzettend belangrijk om onze kernen gezond te houden voor de toekomst. Het moet een aantrekkelijke plek zijn om te wonen voor alle generaties. Daar hoort een levendig centrum bij waar mensen graag vertoeven en verenigingen of maatschappelijke functies een plek hebben.

Het haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe MFA is binnenkort klaar. Met alle verenigingen en maatschappelijke partijen is meerdere keren gesproken. De locaties zijn in beeld gebracht en op basis van het onderzoek zal er een voorkeursscenario gepresenteerd gaan worden. Het CDA ziet de MFA graag in het dorpshart. De vraag van het dorp was namelijk om daar de levendigheid terug te brengen. Dat doe je door maatschappelijke functies weer in dat centrum te huisvesten. Ook vinden we het belangrijk dat er een grote zaal blijft zodat evenementen als carnaval en de dorpsquiz in ons centrum kunnen blijven plaatsvinden.

Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek en zullen onze uiteindelijke keuze baseren op wat de beste en meest toekomstgerichte oplossing voor Bakel is.

Namens CDA Gemert-Bakel,

Joris van Loon, 06-53197616