25 april 2022

Input inwoners belangrijk bij verkeersmaatregelen

Iedereen heeft wel een mening over verkeer. Is het niet over de snelheid, dan wel over verkeersveiligheid, weginrichting, overlast of bepaalde verkeersmaatregelen. Afgelopen woensdag kreeg de gemeenteraad tijdens de commissievergadering een presentatie over de reconstructie van de Vondellaan en het verkeer in de bebouwde kom van Gemert. Graag neem ik u kort mee in wat voor het CDA Gemert-Bakel belangrijk is.

Allereerst de Vondellaan. Het doel van de aanleg en opening van de Noord-Om in 2017 was onder meer dat er meer doorgaand verkeer van de rondwegen gebruik gaat maken in plaats van dat dit dwars door Gemert gaat via o.a. Vondellaan en Komweg. Om hier mede zorg voor te dragen is met de provincie afgesproken dat er ook een afwaardering en herinrichting van de Vondellaan plaatsvindt naar 30 km/h. Bij dit hele proces zijn voor het CDA een aantal zaken belangrijk. Onder andere moeten de aan- en omwonenden goed geïnformeerd en betrokken worden. Dit is onder meer gebeurd door diverse informatie- en bewonersavonden. Hieruit kwam met name naar voren dat er veel klachten zijn over te hard rijden, te veel verkeer, geluidsoverlast en verkeersveiligheid. Het CDA neemt deze input van onze inwoners zeer serieus en daar zullen wij de plannen ook op beoordelen. Bij de herinrichting moet hier dus nadrukkelijk rekening mee gehouden worden: meer veiligheid, minder overlast door o.a. vrachtverkeer en gepaste snelheid. Eveneens is het openbaar vervoer belangrijk dat over de Vondellaan en Komweg richting Eindhoven dan wel Boekel/Uden. Het CDA wil dat de bussen blijven rijden omdat hier veelvuldig van gebruik gemaakt wordt door onze inwoners. De halte aan het Pastoor Poellplein is namelijk een van de drukste, zo niet de drukste opstapplaatsen in de gemeente. Als je dan de Vondellaan herinricht kan de bushalte meteen meegenomen worden voor een opknapbeurt.

Het tweede onderwerp was de wegeninrichting en snelheid in de bebouwde kom van Gemert. De bedoeling is om zoveel mogelijk doorgaand verkeerd uit het centrum van Gemert te weren. Vragen die hierbij opspringen zijn: Blijft het bij een opknapbeurt of gaan we ook over tot herinrichting? Moet de snelheid afgewaardeerd worden naar 30 km/h of houden we het op 50 km/h in de bebouwde kom? Voor het CDA is ook de vraag belangrijk wat u als inwoners hiervan vindt. Voor ons blijft het belangrijk dat u de gelegenheid moet krijgen om uw mening hierover te laten horen en dat u goed betrokken moet worden.

Wat gaat er op korte termijn gebeuren? In de komende raadsvergadering ligt er een voorstel voor tot herinrichting van de Vondellaan naar 30km/h. Na besluitvorming zal in 2023 met de herinrichting gestart worden. In 2024 wordt de Burgemeester de Bekkerlaan heringericht. Pas na 2024 komen mogelijke aanpassingen van andere wegen aan de orde. Hierover volgt pas later dit jaar besluitvorming.

Als CDA horen wij graag uw mening over deze en andere onderwerpen. Wilt u met ons in gesprek of ons iets meegeven: Bel of mail het CDA.

Thijs van den Elsen
CDA Gemert-Bakel