21 maart 2022

Kiezers bedankt!

Afgelopen woensdag vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. In totaal hebben 3.877 inwoners uit onze gemeente gestemd op het CDA Gemert-Bakel. Dit leverde acht zetels op in de gemeenteraad. Daarvoor wil ik mijn grootste dank uitspreken! Daarmee gaf u ons immers weer veel vertrouwen om de komende jaren aan onze gemeente verder te bouwen.

Uiteraard had ik liever gezien dat we iets minder zetels hadden verloren. Tegelijkertijd wil ik realistisch zijn. Acht van de 23 zetels is in onze gemeente een heel mooi aantal, waar we als CDA erg trots op zijn. Er staat een enthousiaste club van acht zeer geschikte raadsleden klaar om uw vertrouwen terug te betalen en keihard voor u aan de slag te gaan.

Ook wil ik mijn dank uitspreken aan al die mensen die niet op ons hebben gestemd, maar wel hun stem hebben uitgebracht. Ruim 12.000 mensen brachten in totaal hun stem uit en hebben daarmee bijgedragen aan onze democratie. Toch moet dit aantal de partijen in onze gemeente aan het denken zetten, want hiermee duiken we voor het eerst onder de 50% opkomst. Met elkaar hebben wij de opgave om het vertrouwen in de politiek te herstellen. Om te laten zien dat er weldegelijk goede dingen gebeuren met uw stem, dat stemmen het verschil kan maken.

Tot slot wil ik u meenemen in het proces dat nu komt. De stemmen zijn geteld en de verdeling in de gemeenteraad is bekend. Dat betekent ook dat alle partijen met elkaar gaan bekijken wie met wie wil gaan samenwerken de komende vier jaar. Als grootste partij mogen wij daar het voortouw in nemen. Wat ons betreft duurt deze formatie niet te lang, want des te eerder kunnen we weer met volle kracht voor u aan de slag. Afgelopen weekend en maandag hebben we de eerste gesprekken gevoerd met andere partijen om globaal te verkennen of er een basis ligt om samen te werken. Dit was het startpunt van de formatie. Vanaf nu zullen nog vele gesprekken volgen om uiteindelijk tot een coalitieakkoord te komen.

Los daarvan heb ik alle partijen tijdens de campagne al uitgenodigd om samen het eerste hoofdstuk van het coalitieakkoord te schrijven, over hoe we met elkaar samenwerken en omgaan, coalitie en oppositie. Alleen door beter samen te werken kunnen we het vertrouwen in de politiek herstellen.

Rest mij u nogmaals te danken voor uw stem en op te roepen om vooral contact met ons op te nemen. Zoals ook tijdens onze campagne aangegeven kunnen wij onze gemeente niet beter en mooier maken vanuit het gemeentehuis of de raadszaal alleen. Dat moeten juist samen met ú doen! Daarom gaan we graag in gesprek met inwoners, buurt-, dorps- en sportverenigingen, ondernemers, belangenvertegenwoordigers en andere belanghebbenden zodat wij u goed kunnen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Schroom dus niet om contact met ons op te nemen om een kop koffie te drinken.

Namens het CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen