18 april 2022

Kijk in de wijk groot succes

Als inwoner van Elsendorp en tevens gemeenteraadslid liep ik met vele dorpsgenoten mee met de wijkschouw in Elsendorp.Bij het voorstelrondje op het parkeerterrein bij de Dompelaar bleek dat er naast de 15 inwoners ook nog een aantalvaktechnische ambtenaren waren die inhoudelijke toelichtingen op de verschillende zaken zouden geven. Het was goed om te constateren dat de gemeente deze wijkschouw serieus en zeer goed voorbereid heeft opgepakt. Na een welkomstwoord en toelichting van wethouder Willeke van Zeeland gingen we gezamenlijk lopend naar diverse plekkenin het dorp. Alle opgegeven deelnemers hadden voorafgaand al via de mail een route- en tijdplanning gekregen. Gaandeweg sloten er burgers aan en haakte er af als die hun verhaal hadden gedaan.

Grote en kleine ergernissen kwamen voorbij en werden genoteerd. Bij het speelveldje met speeltoestellen werd aangegeven dat de toestellen al bijna 25 jaar geleden gezet zijn en dat de gemeente er nadien niet meer na kijkt. Daarop paktede verantwoordelijke ambtenaar het woord en lichtte toe dat de toestellen jaarlijks gecontroleerd en eventueel hersteld worden. Ze kon precies aangeven wat er dit jaar is hersteld en dat de wip niet meer voldoet en vervangen gaat worden. Deze vervanging gebeurd waarschijnlijk nog dit jaar nadat de nieuwe gemeentelijke speelbeleid is vastgesteld. Door deze toelichting wordt het de buurtbewoners duidelijk dat er niet zomaar wat gedaan wordt maar dat er beleid onderligt dat leidend is in onze gemeente.

Ook wordt duidelijk dat de gemeente vaak keuzes moet maken en dat alles geld kost. De wethouder gaf hier ook wel aan dat inmiddels de financiële situatie flink is verbeterd en we weer aan zaken mogen denken die eerst zeker niet mogelijk waren.

Veiligheid voor jong en oud in de wijk blijft prioriteit houden. Dus verkeersremmende en -ontmoedigende maatregelen staan voorop maar ook niet alles is technisch en juridisch mogelijk. Vooral rond de school en de nieuw aan te leggen weg in de Adelaarshof geeft dit wel de nodige discussie. Met begrip voor elkaars standpunten en onderbouwingen was het een zeer waardevolle bijeenkomst Ook wordt duidelijk dat we zelf als individuele burger ook een maatschappelijke taak hebben in het schoon en leefbaar houden van onze omgeving. Bovendien mogen en kunnen we elkaar daarop aanspreken als het uit de klauwen loopt. Desnoods kunnen we eventueel terugvallen op de gemeentelijke handhaver die op deze prachtige zomerse lenteavond ook aanwezig is. Er wordt afgesloten met de mededeling dat er aan de deelnemers teruggekoppeld wordt hoe en wanneer de besproken situaties aangepakt worden.

Ik ben met een goed gevoel huiswaarts gefietst, met de gedachte “zo kan het dus ook”. Ik ga ervan uit dat er waargemaakt wordt wat er is afgesproken en realiseer mij ookdat ik in het laatste ook een  taak heb als gekozen vertegenwoordiger namens onze burgers.

Wilt u ook ergernissen, verbeterpunten of andere politieke zaken met mij of het CDA Gemer-Bakel bespreken? U kunt mij altijd bellen of mailen en we maken een afspraak.

Wim Meulenmeesters

CDA Gemert-Bakel