19 september 2022

Levendige centra

Het is u vast niet ontgaan. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima waren afgelopen donderdag op bezoek in Gemert. Het was tot in de puntjes goed georganiseerd. De lachende gezichten, juichende kinderen en de mooie verhalen over de beleving geven energie. Met recht een echt hoogtepunt voor onze gemeente waarover over vele jaren nog gesproken zal worden. Het was uitstekende promotie voor Gemert-Bakel en zet onze gemeente weer mooi op de kaart.

Maar ook was goed te zien hoe mooi ons Ridderplein is. Zeker als het zo goed gevuld is en leeft. En wij als CDA Gemert-Bakel vinden dan ook dat het plein daarvoor bestemd is. Twee weken terug schreven wij al dat we zo blij waren dat het Beachvolleybal terug was op het plein. Wij zijn voor bruisende centra en daar dragen evenementen aan bij.

Op dat artikel hebben wij veel reacties gehad. Velen van u delen de mening dat evenementen een centrum nog bruisender kunnen maken. Maar tevens kregen wij ook opmerkingen dat de september kermis in Gemert terug moet naar het centrum.

De meifeesten en de september kermis in Gemert zijn niet met elkaar te vergelijken. Waar de meifeesten al in het centrum zijn en de organisatie hiervan de opbrengsten laat terugvloeien in de samenleving, de verenigingen, is natuurlijk echt super mooi. Verenigingen zijn onder andere de motor van de samenleving. Dan is een beetje extra inkomen echt welkom. Wij steunen dit ook van harte!

De september kermis is via particulier initiatief georganiseerd. Wij hebben begrip voor de gedachte van de organisator dat een kermis op evenemententerrein de Schabbert, aan de rand van Gemert, overzichtelijker is en makkelijker te bewaken. Daar staat tegenover dat het weinig sfeer geeft, niet gezellig is en geen meerwaarde heeft voor ons bruisende centrum. Als CDA Gemert-Bakel vinden wij dan ook dat we moeten redeneren vanuit de bezoekers en onze lokale ondernemers. Een bezoekje aan de kermis, gecombineerd met een heerlijk drankje of hapje op het terras of in de kroeg. Dat creëert meerwaarde.

Wij zullen dan ook vragen gaan stellen aan de portefeuillehouder. Daarin willen wij bereiken dat de kermis terug komt in het centrum van Gemert. Want zoals gezegd, wij zijn voor bruisende centra in alle kernen.

Overigens geldt dat ook voor Bakel eenzelfde dilemma speelt. Ook daar werd de kermis buiten het centrum georganiseerd terwijl dit niet aansluit bij de wens van de Bakelse inwoners. Wij hebben onze wens voor de terugkeer van de kermis in Bakel naar het centrum volgend jaar reeds gedeeld met de portefeuillehouder en diverse betrokkenen. Volgens ons zijn er daarbij voldoende mogelijkheden om dit te combineren met de wensen van de horeca. Wij zullen ons hier in ieder geval de komende maanden hard voor gaan maken.

Uiteraard gaan wij ook graag weer met u in gesprek. Laat het ons dus weten. Wij komen graag op de koffie (of u bij ons).

Namens CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen