22 februari 2021

(lokale) politiek dichterbij de burgers brengen

Als CDA vinden wij het zeer belangrijk dat burgers goed betrokken blijven bij de lokale politiek. Voor het goed functioneren van de lokale democratie is dit van groot belang. Wij hebben dan ook altijd de doelstelling om de politiek dichterbij onze inwoners te brengen.

Belangrijk onderdeel hiervan is de mogelijkheid voor onze burgers en belanghebbenden om onze raads- en raadscommissievergaderingen bij te kunnen wonen.
Helaas is het nu echter zo dat onze raadscommissievergaderingen vanwege de Covid-19 maatregelen al maanden niet meer bij te wonen zijn voor publiek. Deze raadscommissievergaderingen zijn bepalend voor de agenda van de raadsvergaderingen.

Als proef zijn vorige maand de raadscommissievergaderingen door Omroep Centraal integraal uitgezonden. Wij hebben hierop een flink aantal positieve reacties ontvangen.
Daarom wil het CDA het college in de komende raadsvergadering oproepen om gezamenlijk met Omroep Centraal de mogelijkheden te onderzoeken om deze bijeenkomsten (minimaal voor de periode) gedurende de Covid-19 beperkingen integraal te blijven uitzenden. Dit zodat iedereen de mogelijkheid heeft om op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen in onze lokale politiek.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben wij er middels een motie voor gezorgd dat er in Gemert-Bakel een cursus ‘Politiek Actief’ van Prodemos werd georganiseerd.
Voor geïnteresseerde inwoners heeft deze cursus als voordeel dat men op een laagdrempelige manier (lokale) politieke kennis en vaardigheden kan ontwikkelen zonder dat men lid hoeft te worden van een politieke partij.
(waarbij we uiteraard wel willen opmerken dat het altijd mogelijk is om met ons in gesprek te gaan om te kijken wat de voordelen zijn om lid te worden van het CDA en wat de ontwikkelingsmogelijkheden binnen onze lokale fractie en onze opleidingsmogelijkheden zijn).

Ook is er in 2017 een zeer succesvolle open dag op het gemeentehuis georganiseerd waarop diverse gemeentelijke afdelingen zich hebben gepresenteerd aan onze inwoners; in combinatie met een presentatie van onze hulpverleners op het Ridderplein.

In onze motie is vastgelegd dat de cursus Politiek Actief en deze open dag ook dit jaar weer georganiseerd gaan worden. Hoe of wat precies, uiteraard afhankelijk van de dan geldende Covid-19 maatregelen.

Pieter Omtzigt
Begin maart komt de nummer 2 van het CDA Pieter Omtzigt op bezoek in Gemert en Boekel.
Helaas kunnen we in verband met Corona geen grootschalige activiteit met hem organiseren, want we weten dat ook in Gemert-Bakel een aantal mensen hem volgen en erg geïnteresseerd zijn in zijn werk.

Om toch de antwoorden op de vragen te krijgen die bij u leven zal onze kandidaat voor de tweedekamer Inge van Dijk hem interviewen.

Hierbij roepen wij u op om middels de mail ([email protected]) uw vragen (aan Pieter) aan te leveren bij ons,  zodat Inge deze mee kan nemen. De mensen met de vijf origineelste vragen krijgen een gesigneerd exemplaar van zijn boek “Een nieuw sociaal contract” (wat deze week uit komt).

Wilt u naar aanleiding van dit artikel met ons in gesprek? Neem dan vooral contact op.
Wij zijn er voor U!

Joris van Loon