24 september 2020

Meer bomen op het Ridderplein?

Volgens mij kent iedereen de uitdrukking “bescheidenheid siert de mens”. Maar wie op een zonnige zondagmiddag in het centrum van Gemert op één van de vele terrasjes neerstrijkt en eens rustig om zich heen kijkt weet dat we niet bescheiden hoeven te zijn over het centrum van Gemert. Het is er prachtig! Zo in het zonnetje is het er goed toeven. Prachtig met het kasteel en de kerk maar ook prachtig door het goede winkel- en horeca aanbod. Maar wat zou het mooi zijn als deze plek met al zijn historie nog mooier wordt... Misschien moeten er wel meer bomen op het Ridderplein komen? Of wellicht heeft u zelf andere ideeën voor het centrum van Gemert? Er liggen genoeg kansen om te pakken!

Volgende week donderdag bespreken we tijdens de gemeenteraadsvergadering de uitgangspunten die uiteindelijk tot een nieuw centrumplan Gemert moeten leiden. Het vormt de start van talrijke projecten en plannen die de komende jaren in Gemert centrum gerealiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld het ‘afwaarderen’ van de Komweg zodat de hoek van het oude politiebureau en het van de “Akker-terrein” weer echt aansluiten bij het centrum. Van Komweg naar Kompark zou een mooie optie zijn denken wij.

Maar ook de inrichting van het centrum en het voorzien in goede parkeervoorzieningen op de juiste plekken is een belangrijk uitgangspunt. Want bereikbaarheid is belangrijk voor veel bezoekers maar goed parkeren en OV-verbindingen is net zo belangrijk.

Het centrum moet een hele fijne prettige verblijfsplek zijn door alle seizoenen heen. De verblijfsplek biedt verkoeling en schaduw voor ouderen en andere ‘kwetsbare’ doelgroepen. Hierdoor kunnen zij zich veilig door het centrum verplaatsen. Daarnaast fungeert het als ideale rustplek voor zowel sportievelingen als wandelaars die het centrum bezoeken. Maar in het zonnetje op het terras kunnen zitten is net zo belangrijk. Een goede balans is wat wij willen. Door duurzaam en klimaat adaptief in te richten voorkomen we hittestress en wateroverlast en wordt het centrum klaar gemaakt voor de toekomst.

Wij vinden het van groot belang dat u als burger ook u stem kan laten horen. Hiervoor zullen wij dan ook het college vragen (corona veilige) inloopavonden te organiseren. Dus bent u nu van mening dat het centrum groener moet? Of moet het centrum van Gemert autovrij worden?

Via de Facebookpagina van het CDA Gemert-Bakel (www.facebook.com/CDAgemertbakel) kunt u binnenkort uw ideeën voor het centrum van Gemert kwijt. Natuurlijk kunt u ook bellen of mailen met ons.

Samen werken we zo aan een nog mooier centrum van Gemert. Een centrum waar we alles behalve bescheiden over hoeven te zijn!

Hanneke Coppens
CDA Gemert-Bakel