26 september 2016

Met u kansen zien op Gemert Mèrt, ook in de zorg!

Op zondag 11 september hebben we op Gemert Mèrt aan u gevraagd welke kansen u ziet in onze gemeente. Hierop zijn vele reacties gekomen. Voor ons is dat een teken dat de betrokkenheid onder onze inwoners groot is! De brievenbus bij onze kraam zat vol met kansen! Onder andere over de toegang tot de kasteeltuin en de ontwikkeling van het kasteel maar ook het onderhoud van de fietspaden en ideeën over een buitenzwembad en een kinderboerderij.

Één van de onderwerpen waar u ook mee naar onze kraam kwam was de (ouderen)zorg. Het belangrijkste signaal was dat we niet verder moeten bezuinigen op de voorzieningen die er nu zijn.

Dit kwam afgelopen donderdag meteen terug in de commissie Sociaal Domein waar we het voorstel van het college bespraken om de HHT (Huishoudelijke Hulp Toelage) af te schaffen. Het CDA is daar fel op tegen. Want als je een goedlopende regel als deze gaat afschaffen moet je daar goede redenen voor hebben. En die zagen wij als CDA niet terug.

De HHT is een bijdrage die gemeenten van het Rijk ontvangt om de vraag naar huishoudelijke hulp te stimuleren. Deze regeling moet er voor zorgen dat er zoveel mogelijk werkgelegenheid wordt behouden in de huishoudelijke hulp. In Gemert-Bakel kunnen mensen huishoudelijke hulp zelf bijkopen voor een eigen bijdrage van € 5,- tot € 7,50 per uur (afhankelijk van de aanbieder die de hulp biedt). De rest van het uurtarief vult de gemeente uit vanuit de HHT-regeling. Dankzij deze HHT-regeling behouden mensen langer hun zelfstandigheid en wordt er minder beroep gedaan op de Huishoudelijke Ondersteuning in de WMO. Het grote voordeel van de HHT is dat mensen rechtstreeks met de zorgaanbieder afspraken kan maken voor extra uren. Deze regelt vermindert dus de bureaucratie. Iets wat wij als CDA alleen maar van harte kunnen ondersteunen.

Als op termijn blijkt dat de financiële middelen er niet meer zijn, of dat de positieve effecten van de regeling afnemen dan kunnen we alsnog de discussie voeren of de regeling in de huidige staat moet blijven bestaan. Op dit moment is dat echter nog niet aan de orde. Er blijft budget voor deze regeling naar de gemeenten komen, in ieder geval tot en met 2021 en we hebben nog geld over op het budget van 2015 en naar verwachting ook op het budget van 2016. Wij vinden dat dit geld ingezet moet blijven worden voor onze inwoners die hierdoor op een eenvoudige manier wat extra zorg kunnen ontvangen.

Heeft u ons niet kunnen spreken op Gemert Mèrt maar wel vragen of opmerkingen? U kunt ons mailen: [email protected] of bellen 06-13048355.

Anita Relou, CDA Gemert-Bakel