23 augustus 2018

Milieueffectrapport N279 toont aan wat het CDA altijd heeft gezegd: geen noodzaak om 50 miljoen extra uit te geven voor lange omleiding

In de laatste raadvergadering voor de vakantie, op 5 juli, is uitgebreid gesproken over de zienswijze van het college over de aanleg en verbreding van de N279 van Veghel naar Asten. Met deze zienswijze heeft de gemeente onder andere bezwaar gemaakt tegen de lange omleiding (om Dierdonk en over Bakels grondgebied). Daarnaast pleitte de gemeente hierin voor een 2 x 2 rijbanen oplossing op het huidige tracé. Het voorstel van het college is in de raadsvergadering overgenomen door de gemeenteraad en ingediend bij de provincie Brabant.

Veel bezwaarschriften

Als CDA hebben we veelvuldig opgeroepen om je als inwoner te laten horen als je ook vond dat het voorgenomen tracé niet jouw keuze zou zijn. Hier is flink gehoor aan gegeven. Er zijn ruim 450 bezwaarschriften ingediend! Dat geeft wel aan dat het ook bij de bevolking leeft.

Conclusie MER-commissie

Op 31 juli is het milieueffectrapport van de commissie MER verschenen, een lijvig rapport waarin de voorgestelde scenario’s op het gebied van de milieueffecten met elkaar zijn vergeleken. De commissie vraagt zich in dat rapport dan ook af waarom de provincie kiest voor de lange omleiding en vraagt om een toelichting.

De conclusie van de MER-commissie over de lange omleiding is duidelijk. Ik citeer: ‘Het rapport toont aan dat optimalisatie van het gehele tracé, zonder de omleiding de verkeersproblemen even goed terugdringt, deze oplossing is daarnaast milieuvriendelijker en goedkoper’.

In de bijlagen vonden we ook een uitwerking van de geluidsoverlast bij de verschillende scenario’s daaruit blijkt dat bij een opwaardering van het huidige tracé het aantal ernstig gehinderde toeneemt met ongeveer 5% (dat betreft 25 personen). Bij het aanleggen van de nieuwe omleiding zal de ernstige geluidshinder met 3% (dat betreft 16 personen) afnemen.

Beste mensen, is deze conclusie 50 miljoen en het opofferen van natuur waard? Is deze conclusie het waard dat mensen hun bedrijf moeten achterlaten en verhuizen? Bovendien verwachten we allemaal dat we over enkele jaren massaal elektrische auto’s gaan rijden waardoor de geluidshinder ook verder afneemt.

Politieke dwaling

In mijn pleidooi in de gemeenteraad heb ik namens CDA Gemert-Bakel gezegd dat als het voorstel van de provincie door zou gaan ik het een politieke dwaling en 50 miljoen geldverspilling zou vinden. Het rapport van de Commissie MER sterkt ons in onze mening en daarom roepen wij onze wethouder Inge Van Dijk en haar collega’s van de andere gemeenten op om zich, net zoals ze nu al doet, vol in te blijven zetten op de verbreding van het huidige tracé. Het voorbeeld is het stuk van Veghel naar Den Bosch wat een verademing is om op te rijden nu deze is aangepast.

Mochten zij er niet uitkomen dan overwegen we alsnog om naar de Raad van State te gaan om onze visie te toetsen.

Wim Meulenmeesters

CDA Gemert-Bakel, [email protected]